Na Frekkel, Freddie, Frummel en Fritsie nu slechts een bijrol voor Frida
- Food-en-retail
- 12 dec 2022 @ 08:28
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - KerstCommercials
- 12 dec 2022 @ 08:28
- Nanny Kuilboer
MarketingTribune houdt een lijstje bij met de mooiste of anderszins opvallende kerstcommercials en vult dit bericht steeds aan. De Staatsloterij heeft de eindejaarscommercial gelanceerd met in de hoofdrollen een vader en zoon, waarmee een eind lijkt te zijn gekomen aan de reeks schattige diertjes die de harten van Nederland stalen. Gelukkig hebben we Frida nog...
DVJ Insights deed onderzoek naar de kracht van kerstcommercials, maar legt daarmee ook een belangrijk pijnpunt bloot. Lees hier verder.
Warenhuis John Lewis slaat de spijker op de kop met een aandoenlijke man die op wat latere leeftijd het skateboarden onder de knie probeert te krijgen. Met veel vallen en opstaan. De ware reden wordt duidelijk met Kerst: hij en zijn vrouw nemen een pleegkind in huis dat gek is op skaten. Koude rillingen. Een klein kritiekpuntje: het idee lijkt wel erg op dat van de commercial van de Duitse postorder-apotheek DocMorris uit coronajaar 2020 waarin een opa tijdens de pandemie oefent met gewichten om tijdens de Kerst zijn kleindochter op te tillen om de piek op de boom te plaatsen. Kijk maar, want hij is het waard.
Barbour, het luxe kledingmerk, komt weer met Beertje Paddington. Paddington heeft sowieso een ‘topjaar’, ook al was het door een voor veel Britten verdrietige aanleiding: het overlijden van hun dierbare Koningin. Niet alleen schattig, maar ook met een duurzaamheidsclaim. Kijk zelf maar.
Supermarkt Morrisons heeft dit jaar weer Farmer in plaats van Father Christmas in de hoofdrol. Ondenkbaar dat een van de Nederlandse supermarkten hiermee gaat komen dit jaar.
Geen opzienbarend maar gewoon lief verhaaltje van de inmiddels bekende bekende Disney-familie. En baby’s doen het goed met Kerst natuurlijk!
Britse drogisterijketen Boots komt met actrice Lydia West die met een magische bril de wereld om haar heen in kerstsferen ziet, en, nog belangrijker, de echte wensen van haar familie en vrienden. Ben benieuwd welke Nederlandse drogist dit jaar zo uitpakt?
The odd one out: behalve wat lichtjes aan het begin van de commercial weinig kerstigs, maar de redactie van MarketingTribune verklaart de commercial van Daniel Craig voor Belvedere Vodka toch tot kerstcommercial. Kijken!
De vader en dochter van Amazon zijn ontroerend en bezorgen een lach (bal in gordel) en een traan (voor een 3e persoon de tafel gedekt; de ontbrekende moeder?). Een echte feel good Kerstcommercial. Niets meer en niets minder.
Bavaria komt met een - voornamelijk online - statement. De Kerstman komt iets eerder om samen met zijn oude vriend Sinterklaas op het dak van een kroeg een pintje te pakken. Met de drie minuten (!) durende Hele gekke tijden, de musical maakt de Brabantse brouwer een statement over het WK in Qatar en spreekt hiermee de twijfelende supporters aan. Conclusie: wees lief voor elkaar, of je nou kijkt of niet. Marketingmanager Florent Renders: ‘Laten we duidelijk zijn: we keuren de misstanden rondom het toernooi en Qatar ten zeerste af. Een voetbaltoernooi van Oranje is voor ons normaal gesproken hét moment om ludiek in te haken met een oranje premium op de winkelvloer, maar dit jaar vinden we dat ongepast. We staan achter Oranje, maar we doen niet alsof er niks aan de hand is. Dit jaar gebruiken we onze stem om juist een kritische boodschap te laten horen, op een manier die bij ons past. We benoemen de twijfel die bij menig oranjefan heerst en leggen de nadruk op de verbroedering van mensen en het samenkomen, ongeacht of je voetbal kijkt of niet. Dat is ons als brouwer ook niet vreemd: ons bier brengt al generaties mensen bij elkaar.’
Posten, de Noorse postdienst, staat bekend om zijn spraakmakende kerstcommercials. Dit jaar wordt er een serieuzer verhaal verteld: een sombere film over klimaatverandering. Kijken!
Met Peta’s eerste kerstcommercial ooit springt de Amerikaanse dierenrechtenorganisatie in de bres voor de kalkoen. Peta staat voor People for the Ethical Treatment of Animals en de activistische organisatie claimt met meer dan 2 miljoen leden de grootste dierenrechtenorganisatie ter wereld te zijn. In het ontroerende filmpje redt een moeder kalkoen haar baby door hem uit de vrachtwagen te duwen; een scene die doet denken aan Les Uns et Les Autres. Wat er daarna gebeurt? Kijk zelf, want het is de moeite waard en wie weet brengt het filmpje u op andere gedachten voor Kerst 2022. ‘Vrede op aarde begint bij je thuis!’
Pickwick komt met een 'kerstodcu' over opa Harrie (90) en kleindochter Simone (33) die naar aanleiding van een 'Tea Topic' samen een reisje naar het Noorderlicht maken. Elfi Voorhuis, senior brandmanager bij Pickwick: 'Een waar gebeurd verhaal waar Pickwick toevallig op stuitte en mee mocht om het te filmen.De moeder van Simone mailde het verhaal naar de klantenservice en de dag na kerst hebben we contact opgenomen met haar en bleek de reis al geregeld en geboekt, maar we mochten wel een cameraploeg mee laten reizen. Doel was een korte docu op te nemen voor Kerst 2022 die we uitzenden in de bioscopen en in de blokken rond tv-programma’s die familie als onderwerp hebben.'
Gewoon omdat beren het altijd goed doen. Een heerlijk filmpje van The Ritz London.
Lidl nam afscheid van Thomas Acda om nog meer inclusief en divers te kunnen communiceren en introduceert Manuel, het nieuwe vriendje van Freek. Jorieke de Vries-Goosen, Head of Marketing Lidl. ‘Hoewel Lidl heel het jaar breed inzet op diversiteit en inclusie, weten we dat de kijker in deze periode ontvankelijker is voor commercials met een maatschappelijke boodschap. Met Freek als nieuwe bewoner kunnen we dat goed uitdragen, zonder dat het meteen overdone of tranentrekkend is. Het is realistisch geschetst en heeft een happy end. Precies zoals iedereen het met kerst het liefst ziet.’ De commercial is geproduceerd in samenwerking met Joe Public.
Plus weet weer de juiste snaar te raken met puber Gio en een stiefvader vol begrip. Robin Pas, Creative Director van het verantwoordelijke bureau Energize: ‘Het is een echte kerstfilm geworden, met een hart. Over samenzijn, samen eten en de waarde van familie. In een serie activerende online video’s zien we Gio en zijn familie kennismaken met het kerstassortiment van Plus en het gemak van thuisbezorgen. Ook zien we de moeder van het gezin, die via Stichting Thuisgekookt kennismaakt met iemand uit de buurt.’
De kinderen van Lies zijn uit het juiste hout gesneden en geven de dieren van de kinderboerderij onderdak voor Kerst. Weer een fijne kerstcommercial van Kruidvat 😊
Albert Heyn goes magic. Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie: ‘Een magische kerst, daar gaan we als Albert Heijn voor deze feestdagen. Juist in een roerige periode als deze vinden we het belangrijk om er deze kerst voor iedereen te zijn en een vleugje positiviteit te brengen, want bij Albert Heijn geloven we dat eten verbindt, zeker tijdens de feestdagen. Samen maken we er een hartverwarmende kerst van, met extra aandacht voor lekker eten én aandacht voor elkaar. We hebben alles in huis voor ieder kookniveau en voor ieder budget.’
Zo herkenbaar...de kerstcommercial van Bol.com. Heerlijk 😊
bol.com | Leuke Tas | TVC from DEPT® on Vimeo.
Aldi geeft een vette knipoog naar Appie in hun kerstcommercial in samenwerking met bureau Indie.
Maakt Jumbo de flater rondom het WK 2022 goed? Het is in elk geval een veilige commercial en aandoenlijk. Feel good all the way!
Coca-Cola komt met dezelfde kerstcommercial als in 2021: Christmas Always Finds Its Way. En waarom niet? Carolien de Kok, Marketing Manager van Coca-Cola Nederland: ‘In 2021 lanceerde Coca-Cola het wereldwijde merkplatform en -filosofie Real MagicTM, waarmee het merk iedereen uitnodigt om de echte magie van het leven te vieren. Centraal in deze filosofie staat de overtuiging dat onze verschillen de wereld kleurrijker en interessanter maken en dat er iets magisch gebeurt als we samenkomen en ervaringen delen. Deze filosofie staat ook dit jaar centraal in de kerstcampagne Christmas Always Finds Its Way. De boodschap is dat kerst er - ondanks alle uitdagingen - altijd weer in slaagt om mensen samen te brengen. Van 6 tot en met 24 december rijdt de kersttruck weer door het land in aanwezigheid van de Kerstman en zijn kerstelfjes. In totaal worden er door het hele land zo’n twintig plaatsen aangedaan, van kerstmarkten tot binnensteden. De Kok: ‘Het Rode Kruis organiseert in Nederland een voedselhulpprogramma, waarmee ze, met behulp van lokale partners, onder andere boodschappenkaarten uitdelen aan mensen die niet rond kunnen komen in een moeilijke periode. Dit zijn tegoedkaarten waar boodschappen mee gedaan kunnen worden. Naast een directe donatie van Coca-Cola krijgt het voedselhulpprogramma ook aandacht tijdens de kersttrucktour. Gasten bij de truck kunnen voor een open bedrag (vanaf 50 cent) een Engelse pie kopen waarvan de volledige opbrengst rechtstreeks naar dit mooie project van het Rode Kruis gaat.’
De Speld komt met De Definitieve Kerstcommercial en verzamelde alle kerstclichés ter online promotie van de eigen webshop. Het format werd al eerder door De Speld gebruikt in een samenwerking met Oedipus in De Definitieve Bierreclame.
Zeg maar nee, want dan krijg je er twee (commercials). Twee kerstcommercials van McDonald’s maar liefst, van heel herkenbare, soms onaangename, maar voor de kijker hilarische Kerst-situaties. De campagne December kan wel een beetje McDonald’s gebruiken is van de hand van TBWA/Neboko & TBWA/X.
J&B-whisky in Spanje tekent voor de tearjerker zoals sommigen van ons ze graag zien. Met op de achtergrond het nummer She (dan kun je al niet meer stuk) oefent een opa met make-up. Later blijkt dat hij dit doet om zijn transgender kleindochter te helpen zich mooi te maken voor het kerstdiner. Haal de zakdoeken maar tevoorschijn…
Bij Hema speelt Takkie de hoofdrol. Takkie raakt kwijt en wordt na een barre tocht gelukkig herenigd met zijn bazinnetje. Eind goed al goed met dank aan DDB Unlimited. Voelt een beetje als Driving home for Christmas 😊.
Frida de husky speelt dit jaar slechts een bijrolletje in de eindejaarscommercial van de Staatsloterij door TBWA/Neboko. De hoofdrollen zijn weggelegd voor vader en zoon. Thema? Wacht niet tot je gewonnen hebt, om je wensen te vervullen. Verstandig advies 😉 Opvallende gelijkenis overigens met de mini-docu van Pickwick (zie hierboven)
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing