Nationale Week Zonder Vlees wordt vanaf 2023 Europees uitgebreid
- Food-en-retail
- 15 nov 2022 @ 08:21
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodConceptenMarketing
- 15 nov 2022 @ 08:21
- Peter van Woensel Kooy
De Nationale Week Zonder Vlees, het succesvolle initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, wordt vanaf 2023 Europees uitgebreid.
De uitbreiding van het Nederlandse initiatief naar het buitenland is mogelijk dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’. Het eerste land dat aan de beurt is in deze uitbreiding is België, in oktober 2023. Na België zullen andere Europese landen volgen.
Week Zonder Vlees in Europa
Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. Hiermee draagt de campagne bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet. In 2023 zal de campagne als eerste plaatsvinden in België. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er een additioneel Europees land worden toegevoegd.
'Toen ik in 2018 de Nederlandse Week Zonder Vlees campagne voor het eerst tot leven zag komen, was dat een droom die uitkwam. Miljoenen Nederlanders werden geïnspireerd om minder vlees te eten. Geweldig! Maar klimaatimpact stopt niet bij de landsgrenzen en daarom is het tijd geworden voor een volgende stap. Stel je eens voor wat onze gezamenlijke impact is als er niet alleen in Nederland, maar ook in de landen om ons heen structureel minder vlees wordt gegeten? Met deze Europese uitrol kunnen we echt een groot verschil maken. Een onvoorstelbaar mooi vervolg op wat vijf jaar geleden aan mijn keukentafel begon', vertelt Isabel Boerdam, WZV-initiatiefnemer, aan MarketingTribune.
Impactvolle campagne in Nederland
In Nederland vond dit jaar de vijfde editie van deze impactvolle duurzaamheidscampagne plaats. De campagne is in Nederland zeer succesvol. Eén op de vijf Nederlanders deed in maart mee aan de campagneweek, die werd gesteund door een recordaantal van 80 partners uit de voedingsindustrie. Ook in de verkoopcijfers was de impact van de campagne te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dat jaar. Terwijl de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager lag. Dit jaar kreeg de campagne in Nederland voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’, om ook de impact van zuivel op ons klimaat duidelijk te maken en deelnemers te inspireren niet alleen vaker vegetarisch maar ook vaker plantaardig te laten eten. Deze toevoeging is in Nederland blijvend, maar zal geen onderdeel zijn van de internationale campagne.
(PvWK, beeld: Bakd&Raw by Karolin Baitinger)
Over Horizon Europe & Like-a-Pro
'De internationale uitrol van de Nationale Week Zonder Vlees is onderdeel van het "Like-a-Pro"-project en gefinancierd door de Europese Unie onder topic “Horizon-CL6-2022-Farm2Fork-01-07”. Horizon Europe is een Europees subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie op het gebied van klimaatverandering. Het helpt de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN te verwezenlijken en stimuleert het concurrentievermogen en de groei van de EU. De Horizon Action Grant is onderdeel van het Horizon Europe funding programme. Green Food Lab, het uitvoerende bureau van Stichting Week Zonder Vlees, is onderdeel van het Like-a-Pro-consortium, dat deze subsidie heeft ontvangen. Like-a-Pro heeft als doel duurzame en gezonde voeding te vergemakkelijken door alternatieve eiwitten te produceren en mainstream te maken.'
(bron: H.E. & Like-a-Pro)
Over de Nationale Week Zonder Vlees campagne
'De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond in maart 2018 plaats in Nederland, en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief in Nederland. Sinds de editie van 2022 is de campagne in Nederland ontwikkeld tot de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, om ook de impact van zuivel op het klimaat onder de aandacht te brengen en deelnemers te inspireren vaker plantaardig te eten. Van 6 t/m 12 maart 2023 vindt in Nederland de zesde editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken de Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. In oktober 2023 vindt de Nationale Week Zonder Vlees campagne ook in België plaats. Hierna volgen andere Europese landen. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.'
(bron: Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- uitrol
- HE
- campagne
- blog De Hippe Vegetariër
- Isabel Boerdam
- plantbased
- Antarctica
- vega
- food
- EU
- Horizon Action Grant
- GFL
- retail
- Like-a-Pro
- Nederlandse Week Zonder Vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing