Omzet Action in Europa groeit met 27 procent

Omzet Action in Europa groeit met 27 procent
  • Food-en-retail
  • 10 nov 2022 @ 10:41
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

In de eerste negen maanden van 2022 heeft Action een omzet van €6,1 miljard behaald. Dat is een groei van 27% in vergelijking met de eerste negen maanden van 2021. Het aantal winkels steeg met 150 naar 2.133 winkels.

Dit leverde banen op voor 4.300 medewerkers. De omzetstijging betreft het gehele assortiment van Action, met uitschieters in dagelijkse boodschappen en producten die direct te maken hebben met het toegenomen energiebewustzijn van huishoudens in heel Europa.

Dagelijkse en energiebewuste producten
CEO van Action, Hajir Hajji: 'Juist in een tijd van stijgende prijzen en dalende koopkracht zijn klanten blij bij Action hun dagelijkse, noodzakelijke boodschappen tegen de laagste prijs te kunnen kopen. Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30% hoger ligt dan eerdere jaren. Maar we zien ook producten die extra in trek zijn door de stijging van de energieprijzen, zoals elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen.'

Teams op winkelvloer zijn fundament
In de eerste 9 maanden van 2022 kwamen er 4.300 nieuwe banen bij doordat 150 winkels werden toegevoegd. Action investeert in het ontwikkelen van de eigen medewerkers. Hajji: 'Wij zetten ons in voor nieuwe banen, voor meer carrièremogelijkheden en kansen voor onze medewerkers. Hun groei loopt parallel aan de groei en ontwikkeling van Action. De sfeer en service op de winkelvloer maken het verschil voor onze klanten. Zij zien een aantrekkelijke winkel met een betrokken Action team dat het naar de zin heeft. Voor onze medewerkers zijn wij in de markten waarin wij opereren actief met het maken van nieuwe afspraken over beloningspakket en arbeidsvoorwaarden. Wij  vinden het belangrijk dat onze collega’s niet alleen passend worden beloond, maar dat ook rekening wordt gehouden met de uitzonderlijke economische situatie.'

De verschillen in wet- en regelgeving in de tien landen waar Action actief is, maken dat per land passende afspraken worden gemaakt. In Nederland heeft Action met de ondernemings­raad een akkoord bereikt over een nieuw arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) voor 2023 met een salarisverhoging tot 10% – bestaande uit 2% eenmalige en 8% structurele verhogingen.

Eerder informeerde Action haar medewerkers in alle landen dat zij in december 2022 een eenmalige netto uitbetaling ontvangen, om hen te bedanken voor hun inzet. Deze eenmalige uitkering bedraagt in Nederland €350 netto.

Voortgang in verduurzaming
Ondanks de turbulente marktomstandigheden gaat Action door op het ingeslagen pad van verdere verduurzaming van het aanbod en winkels, vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om zowel lage prijzen als duurzame artikelen te bieden. Hajji: 'We boeken goede vooruitgang in duurzame inkoop. Zo hebben wij de datum waarop wij 100% van ons katoen gecertificeerd duurzaam kunnen leveren twee jaar naar voren gehaald van 2025 naar eind 2023. Voor 100% duurzaam ingekocht hout hebben we deze datum één jaar weten te vervroegen, naar 2024.'

Action geeft eind maart 2023 in de jaarlijkse 'Update' een overzicht van de voortgang en ambities met haar duurzaamheidsagenda, kondigt de retailer aan.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken