Pilot direct winkelen vanaf foodblogs bij Albert Heijn en Jumbo een succes

Pilot direct winkelen vanaf foodblogs bij Albert Heijn en Jumbo een succes
  • Food-en-retail
  • 14 nov 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingFoodMarketing

In 2021 startten Albert Heijn en Jumbo een pilot met bestelknoppen op foodblogs en culinaire websites. Nu, een jaar verder, is het bereik van deze bestelknoppen verviervoudigd tot ca. 70% van het receptenverkeer in Nederland.

Met de knoppen kun je met één klik de ingrediënten van een recept in je online winkelmandje plaatsen. MarketingTribune signaleerde de ontwikkelingen als eerste en schreef dit over de voortgang.

Wat zijn de drijfveren achter het succes van het betrokken Nederlandse bedrijf Food Influencers United? En wat zijn hun vervolgstappen?

'Foodblogs en andere websites met recepten groeien al jaren. Miljoenen Nederlanders zoeken wekelijks online naar culinaire inspiratie', zegt Kees Meershoek van Food Influencers United. 'Corona zorgde voor de groeispurt. Men at meer thuis en met de sluitingen van de horeca ging er ook meer aandacht naar het koken. Foodblogs zagen hun verkeer met tientallen, soms honderden procenten toenemen. Dit verkeer is na afloop van alle lockdowns gebleven.'

Ook online boodschappen profiteerde in coronatijd. Waar er in 2021 even sprake was van een correctie, is het aandeel online boodschappen nu al weer groter dan ooit. Zowel het gebruik van foodblogs als het online boodschappen doen zitten dus in de lift. 'Na een geslaagde pilot hebben we het aantal aangesloten foodblogs kunnen verdubbelen', aldus Meershoek.

Daarnaast voorziet Food Influencers United nu ook product- en recept pagina’s van food brand websites van bestelknoppen. Tientallen merken waaronder Grand’ Italia, Koopmans, Conimex, Dr. Oetker en Lassie zijn in de afgelopen periode live gegaan. Paul Stam, marketing en innovatie manager bij Lassie is enthousiast: 'Je ontwikkelt, publiceert en promoot recepten op eigen website. Dan wil je toch ook dat ze gekocht worden?'

In Nederland is Food Influencers United de enige partij met deze 'Recipe to Basket' technologie vanuit blogs en culi-sites. Maar daar blijft het niet bij, vertelt Meershoek trots: 'Onze ambitie is internationaal. Er zijn op dit moment een handvol partijen wereldwijd die recepten automatisch kunnen omzetten naar gevulde winkelmandjes. Geen tijd te verliezen dus. In 2023 maken we de stap naar het buitenland.'
(PvWK, beeld: Pradeep Javedar / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken