Plus brengt Open Chain chocoladerepen van 100 procent traceerbare cacao
- Food-en-retail
- 15 nov 2022 @ 11:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PromotieFood
- 15 nov 2022 @ 11:51
- Peter van Woensel Kooy
Plus introduceert chocolade via Tony’s Open Chain en introduceert vier chocoladerepen gemaakt van 100% traceerbare cacao. De repen van het Plus huismerk komen in de smaken melk pinda en kletskop, puur rood fruit en marshmallow, melk pecan en toffee, en wit cappuccino crunch,
Ze zijn nu verkrijgbaar in ruim 300 PLUS winkels én online.
Als eerste en enige supermarkt in Nederland zette Plus alle 300 huismerkproducten waarin cacao verwerkt is om naar 100% Faitrade gecertificeerd cacao. Over het jaar 2021, ging het om 1 miljoen kilo cacao. Van producten die grotendeels uit cacao bestaan, tot producten waarin slechts een snufje cacao is verwerkt. Nu sluit de supermarktorganisatie zich aan bij Tony’s Open Chain. Via dit initiatief van het Nederlandse chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely kan PLUS een volgende, grote stap zetten in de gestelde ambitie: leidend zijn in het bieden van volledige transparantie voor al haar huismerkproducten.
De samenwerkingsprincipes van Tony’s Open Chain
Voor de vier nieuwe chocoladerepen koopt Plus cacaobonen in via Tony’s Open Chain. Dat houdt in dat de cacao, afkomstig van partnercoöperaties uit Ivoorkust en Ghana, altijd voor 100% traceerbaar is. Vanwege de langdurige samenwerking van minimaal vijf jaar met deze boeren kunnen zij investeren in hun toekomst. De boeren worden bovendien getraind om duurzame landbouw te realiseren en ontbossing tegen te gaan. Daarnaast betaalt Plus voor deze chocoladerepen een leefbaar inkomen referentieprijs. Dit betekent dat er bovenop de Fairtrade minimumprijs en premie een additionele prijs wordt betaald dat boeren in staat stelt een leefbaar inkomen te verdienen.
Eric Leebeek, commercieel directeur bij Plus: 'Met de producten die in onze schappen liggen, maken we verschil tot aan het begin van de keten. Het is onze ambitie om positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens. Dat vinden we niet alleen belangrijk, we handelen er ook naar. Daarom werken we al jaren nauw samen met onze strategische partner Fairtrade Nederland en sluiten we nu ook aan bij Tony’s Open Chain. Vanzelfsprekend zijn we trots om deze vier nieuwe Plus Open Chain chocoladerepen gemaakt van volledig traceerbare chocolade in ons assortiment op te nemen naast alle andere Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen.'
Tony’s Open Chain Lead Joke Aerts: 'We zijn er enorm trots op dat Plus supermarkt zich aan heeft gesloten bij Tony’s Open Chain. Het is de volgende grote Nederlandse retailer waar we samen de norm in de industrie veranderen. Dit laat zien dat ons model om de cacao-industrie eerlijk en duurzaam te maken werkt. Ik ben ervan overtuigd dat we samen grote stappen kunnen zetten in het bestrijden van moderne slavernij, illegale kinderarbeid en ontbossing, en we de levens van vele West-Afrikaanse cacaoboeren kunnen verbeteren.'
Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland: “Wij zijn trots op onze partner Plus die zich blijft ontwikkelen om te verduurzamen. De 5 samenwerkingsprincipes van Tony’s Open Chain borduren voort op waar Fairtrade voor staat. Het is een mooie vervolgstap in cacao, bovenop het enorme commitment van Plus op hun totale Fairtrade assortiment. Laat dit een voorbeeld zijn voor de industrie om een leefbaar inkomen de norm maken.”
De vier PLUS Open Chain chocoladerepen zijn bij PLUS verkrijgbaar voor € 2,99 per stuk.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing