[onderzoek] Van alle Europeanen shoppen Nederlanders het vaakst online

[onderzoek] Van alle Europeanen shoppen Nederlanders het vaakst online
  • Food-en-retail
  • 18 nov 2022 @ 08:49
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFoodWinkelen

Bijna alle Europeanen winkelen online (97%), en twee-derde hiervan doet zelfs wekelijks online aankopen. Vooral bij de jongere generaties zoals Gen Z en Millennials valt het op dat zij gemiddeld vijf aankopen per week doen.

Van de jongeren winkelt ruim 70% wekelijks online. Nederlandse consumenten zijn daarmee de meest frequente online shoppers. Bijna 78% van hen winkelt minstens één keer per week online, met een gemiddelde uitgave van €345 per maand waarbij de categorie ‘kleding en accessoires’ met stip bovenaan staat. Deze resultaten komen uit het onderzoek van PayPal over e-commerce onder 15.000 Europese consumenten en meer dan 4.500 Europese bedrijven*.

Nederlandse consumenten kunnen erg kieskeurig zijn over de beschikbare betaalmethodes. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlandse consumenten wel eens afziet van een aankoop omdat de gewenste betaalmethode geen optie is. Daarbij zijn niet alleen de betaalmethodes maar ook verzendkosten voor 57% van de ondervraagden een drempel om iets te kopen. Gratis verzending en gratis retourzending worden steeds meer gewaardeerd.

'Zorgen over veiligheid speelt ook een grote rol in online shoppen. PayPal als bedrijf vindt het belangrijk dat consumenten het gevoel van vertrouwen hebben: bijna twee-derde van de consumenten in Europa (65%) vertrouwt erop dat PayPal hun betalingen beveiligt', legt Maarten Zwaan, Market Lead PayPal Benelux & Ierland, uit.

Social Commerce: het nieuwe goud voor de detailhandel
Social commerce wordt steeds populairder: meer dan driekwart (74%) van de Nederlandse consumenten doet online aankopen of betalingen via de smartphone en bijna de helft (41%) doet aankopen via een social media platform.

Welk platform wint de social commerce-race? De populairste platforms voor social shoppers zijn YouTube (59%), Facebook (37%) en Instagram (50%). TikTok is vooral bij Gen Z populair2, en daarom worden op het platform veel aankopen gedaan door 18-25-jarige social shoppers: bijna de helft (45%) koopt er wel eens iets. Ook als consumenten niet direct via sociale media een aankoop doen, speelt het alsnog een cruciale rol bij het verstrekken van winkelinformatie. Eén op de vijf (17%) zoekt via sociale media naar producten of diensten die ze willen kopen en 21% koopt iets nadat ze het op sociale media of een streamingplatform hebben gezien.

Over de grens winkelen zeer aantrekkelijk
Volgens het onderzoek koopt 73% van de Nederlandse consumenten online artikelen bij internationale webshops. Dit komt vooral door de lagere prijzen en de toegang tot artikelen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat ook bedrijven profiteren van handel buiten de grenzen: 30% van de omzet is afkomstig van internationale shoppers.
(PvWK, beeld: Rupixen.com)

Over PayPal
'PayPal is al meer dan 20 jaar koploper in de revolutie van het digitale betalingsverkeer. Door gebruik te maken van technologie om financiële diensten en handel handiger, toegankelijker en veiliger te maken, stelt het PayPal-platform meer dan 429 miljoen consumenten en handelaren in meer dan 200 markten in staat om deel te nemen en te gedijen in de wereldeconomie. Meer informatie op paypal.com.'

* Methodologie onderzoek
'Onderzoeksrapport geproduceerd door PayPal Pty Limited, gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door ACA Research met n=1.015 consumenten en n=405 bedrijven. Het bevat algemene observaties over trends in e-Commerce, social commerce, Buy Now Pay Later alsmede cryptocurrency, NFT's en de Metaverse. De studie houdt geen rekening met de doelstellingen, situatie of behoeften van een specifiek bedrijf of individu. Het door ACA Research uitgevoerde consumentenonderzoek bestond uit een 15 minuten durende online enquête onder n=1.015 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar, waarin de adoptie, het gebruik en het sentiment ten aanzien van e-Commerce, social commerce, Buy Now Pay Later alsmede cryptocurrency, NFT's en de Metaverse werden onderzocht. Daarnaast heeft ACA Research een online enquête van 10 minuten uitgevoerd onder n=405 zakelijke beslissers binnen het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (B2C) en bedrijven die geheel of gedeeltelijk online opereren, om hun houding en gedrag ten aanzien van e-Commerce, social commerce, Buy Now Pay Later, cryptocurrency, NFT's en de Metaverse te onderzoeken. Door afronding is het mogelijk dat de som van de cijfers niet 100% is. Het onderzoek vond plaats tussen 15 juni tot 22 juli 2022.'
(bron: Edelman)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken