Marketingman Thom Ligthart: 'Vrienden en Amstel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden'

Marketingman Thom Ligthart: 'Vrienden en Amstel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden'
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2023 @ 09:58
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het is de tijd van het jaar en op 5 januari 2023 is de 25e editie van de Vrienden van Amstel Live (VVAL) in de Rotterdamse Ahoy weer van start gegaan. Een jubileum dat het merk Amstel sterker dan ooit heeft gemaakt.

Twintig avonden lang – tot en met 27 januari - verzorgen 28 artiesten een bijna drieënhalf uur durende jubileumshow. Verdeeld over de twintig uitverkochte avonden bezoeken ruim 300.000 vrienden de concertreeks. Dat is volgens Amstel een record dat voorheen in handen was van Frans Bauer en Doe Maar. Nooit eerder werd volgens Amstel een concertzaal van deze omvang zo vaak achtereen gevuld voor een evenement. 

Opening

VVAL is elk jaar een verrassing, niet alleen welke artiesten er komen opdagen, maar ook hoe de opening van show begint.

Dit jaar was geen uitzondering: met een 360 graden draai hoog boven de mensen opende Chef’Special op 5 januari officieel de VVAL, gevolgd door een samenwerking van de (oud) gastheren Manuela Kemp, Xander de Buisonjé, Nick & Simon en Kraantje Pappie. Eveneens aanwezig op dit jubileum waren Anouk en Emma Heesters met een speciaal gecomponeerde themasong, gevolg door een mooie mix van oudgedienden en nieuwkomers zoals Typhoon, Guus Meeuwis, Thomas Acda, Miss Montreal, Sunnery James & Ryan Machiano, Ronde, Krezip, Danny Vera, Henk Westbroek, Anita Meyer, Rowwen Heze, Frank Boeijen, Flemming, Paul de Munnik, Rolf Sanchez, Lucas & Steve,  Maan en Ronnie Flex.

Voor zangeres S10 is het de eerste keer dat zij meedoet, Barry Hay opende 25 jaar geleden de allereerste editie en zal deze maand voor het laatst te zien zijn bij de VVAL.

Datzelfde geldt voor de gastheren Nick & Simon die na deze reeks afzwaaien als kroegbaas. 

Kernwaarde

Marketingmanager van Amstel, Thom Ligthart, spreken we backstage van VVAL. Zichtbaar in zijn nopjes, want het is toch maar weer gelukt om na 24 edities een naar eigen zeggen ‘geweldig spektakel neer te zetten.’ Ligthart: ‘VVAL is onlosmakelijk met Amstel bier verbonden. Het is in de afgelopen 25 jaar echt een kernwaarde van ons merk geworden.

Vriendschap, muziek en Amstel vormen het absolute hart van dit evenement en dat betaalt zich elke keer weer uit.

n de weken voor de shows en erna zie je dat het merk meer dan volop in de belangstelling staat. De merkbekendheid van Amstel is al optimaal, maar de VVAL is ook bedoeld om consumenten die nog nooit met Amstel in aanraking zijn geweest kennis te laten maken met het merk. En dat werkt nog elke keer fantastisch.’

Om het effect van de VVAL, en dus van de merkbeleving, langere tijd te laten doorlopen zet de marketingafdeling van Amstel alles op alles, zeker bij de 25e editie. Ligthart: ‘Vanwege het jubileum zal het evenement de komende maand diverse feestelijke activiteiten organiseren. Radio538 is al langere tijd onze partner en besteedt uiteraard dagelijks aandacht aan de VVAL. Reizigers op Rotterdam CS worden muzikaal welkom geheten door een reusachtige jukebox. In het hele land maken mensen kans op kaarten in Amstel-kroegen en in 250 kroegen is op vrijdag 13 januari ook de eerste exclusieve livestream uit Ahoy te bekijken. Videoland brengt bovendien de documentaire ‘Al 25 jaar Vrienden’ uit en Kraantje Pappie komt met een vervolg op de succesvolle podcast reeks ‘Kraan Aan De Bar’.’

Het is een retorische vraag weliswaar, maar we stellen hem toch: gaat VVAL voorlopig nog door, misschien nog wel 25 jaar? Ligthart: ‘Wat mij betreft zeker, het is voorlopig nog geen discussiepunt intern in elk geval.

De show blijft van een ongelooflijke meerwaarde voor het merk en daar willen we de komende generaties ook van laten genieten.

Belangrijk blijft de kwaliteit, je doet een jaar van tevoren toch een bepaalde belofte aan het publiek dat, zonder dat men weet wie er komen, massaal al een kaartje koopt. We steken dus veel energie in de special effects, de line up en de aankleding van de show. Kwaliteit zit hem ook in de schaarste, want we kunnen gewoonweg niet meer live shows bieden. Dat maken we dan weer goed met live streams en de registratie van de show op RTL, zodat de mensen die geen kaartje hebben weten te bemachtigen, toch kunnen genieten van het event.’

De kaartverkoop voor VVAL 2024 was op 7 januari jl. en binnen 24 uur direct uitverkocht. Vanaf 11 januari 2024 zijn weer ruim 200.000 vrienden welkom in Rotterdam Ahoy voor een reeks van 14 shows.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken