No Fairytales introduceert het Traagste Dieet ter Wereld

No Fairytales introduceert het Traagste Dieet ter Wereld
  • Food-en-retail
  • 18 jan 2023 @ 08:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Marketing

Voedselverbeteraar No Fairytales introduceert het ‘Traagste Dieet ter Wereld’. Dit concept ondersteunt de missie van het bedrijf om het eetgedrag van consumenten te verbeteren met innovatieve voedingsmiddelen.

Het Traagste Dieet ter Wereld maakt naar eigen zeggen een statement tegen de vele diëten die korte termijn succes beloven. Samen met Victoire de Wild, oprichter van adviesbureau Groente & Meer die tevens als gepromoveerd wetenschapper Voeding en Gezondheid verbonden aan Wageningen Universiteit is, ontwikkelde No Fairytales een makkelijke formule om eetgewoontes op lange termijn te optimaliseren. Het Traagste Dieet ter Wereld wil consumenten geleidelijk op weg helpen naar een gezonder menu, al vindt voedingsmiddelentechnoloog en oprichter van No Fairytales Bernadette Kooijman dat de voedingsindustrie meer verantwoordelijkheid moet nemen in het aanbieden van gezonde voeding.

‘De verantwoordelijkheid voor gezond eetgedrag wordt te veel bij consumenten gelegd. Die verantwoordelijkheid ligt ook bij de voedingsindustrie en de overheid. Je eetgedrag aanpassen is moeilijk. Daarom moeten we naast voedselverbetering inzetten op educatie. We gaan graag met partijen in gesprek', vertelt Kooijman aan MarketingTribune.

Onderzoek Stanford University
Het Traagste Dieet ter Wereld heeft een onderzoek van Stanford University als basis. Het onderzoek bewijst dat gedragsverandering de meeste kans van slagen heeft als er kleine stapjes genomen worden, er een positieve mindset bestaat en de verandering binnen de comfortzone van die persoon ligt. Daarom ontwikkelden Bernadette Kooijman en Victoire de Wild de formule ‘Hapje minder, hapje meer’, waarmee elke dag gemakkelijk een kleine, positieve verandering bereikt kan worden.

Hapje minder, hapje meer
De formule ‘Hapje minder, hapje meer’ is voor alle leeftijden toepasbaar en bestaat uit toegankelijke tips voor ontbijt, tussendoortje, lunch en avondeten. De tips zijn opgesteld op basis van de richtlijnen van de Gezondheidsraad en inzichten en richtlijnen van het RIVM, zoals het feit dat minder dan 20 procent van de Nederlanders genoeg groente en/of fruit eet op een dag en dat de eiwitten die we eten voor 61 procent afkomstig zijn van dieren, terwijl de richtlijn inhoudt om juist meer plantaardige dan dierlijke eiwitten binnen te krijgen.Kooijman: 'Zo kan iemand ’s ochtends een hapje meer fruit zoals kiwi en een hapje minder cruesli door de yoghurt doen. ’s Middags een hapje meer hummus en een hapje minder kaas op het brood. En ’s avonds een hap meer groentesoep eten en een hap minder wit brood om mee te dippen. No Fairytales hoopt dat er met het Traagste Dieet ter Wereld een beweging op gang komt waarin partijen krachten bundelen om samen te werken aan gezond eetgedrag.' Meer info staat hier.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken