Albert Heijn zet in op breed toegankelijk Topkeurmerk

Albert Heijn zet in op breed toegankelijk Topkeurmerk
  • Food-en-retail
  • 9 mrt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Albert Heijn stelt zijn keurmerk 'Beter voor Natuur & Boer' open voor andere partijen. Het streven is een breed toegankelijk Topkeurmerk van Milieu Centraal te worden.

Al jaren ziet Albert Heijn de noodzaak om het voedselsysteem te verduurzamen en toekomstbestendig te maken samen met alle ketenpartners. Vanuit de missie "Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen." zet de supermarktketen voortdurend stappen naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Door de programma’s van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, draagt de supermarktketen actief bij aan een nieuw voedselsysteem in Nederland.

Albert Heijn heeft een unieke positie in de voedselketen en is als supermarkt een verbindende schakel tussen klanten, leveranciers, boeren en telers. In 2017 is Albert Heijn Beter voor Natuur & Boer gestart. De inhoud van deze programma’s is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. In totaal zijn 1100 boeren en telers hierbij aangesloten en werkt Albert Heijn samen aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. Jaarlijks worden deze programma’s onafhankelijk gecontroleerd door certificerende instanties en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: 'Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma’s nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter.'

Beter voor Natuur & Boer
Samen met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland werkt Albert Heijn aan het verbeteren van dierenwelzijn, duurzaamheid en klimaat. Het verdienvermogen voor de boeren en telers is hierbij specifiek meegenomen. Met de boeren en telers maakt Albert Heijn in gezamenlijk overleg langlopende afspraken. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen. Extra investeringen van boeren in verduurzaming of verbetering van dierenwelzijn worden door Albert Heijn vergoed. Met veel van de boeren en telers werkt de supermarktketen al generaties lang samen. Zij leveren aardappelen, groente en fruit, zuivel, kaas, varkens- en kippenvlees en vleeswaren.

De Beter voor Natuur & Boer programma’s zijn gespecificeerd per keten, meldt AH:
* Beter voor Natuur & Boer met melkveehouders 
* Beter voor Natuur & Boer met pluimveehouders 
* Beter voor Natuur & Boer met varkenshouders 
* Beter voor Natuur & Boer met groente- en fruittelers 
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken