Hello how are you? Peek & Cloppenburg naar de ratsmodee

Hello how are you? Peek & Cloppenburg naar de ratsmodee
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2023 @ 16:23
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Klanten

De iconische reclamedeun 'Hello - how are you' van het merk Peek & Cloppenburg kan momenteel even met weinig enthousiasme beantwoord worden. Het Duitse warenhuis heeft uitstel van betaling aangevraagd.

Dit is volgens retailwatchers een teken dat het bedrijf op de rand van de afgrond bungelt.

Het bedrijf wil reorganiseren, wat dat voor de 67 vestigingen en 6.800 werknemers betekent is nog niet duidelijk. Niet voor alle entiteiten van Peek & Cloppenburg is uitstel van betaling aangevraagd. Het gaat specifiek om de tak van Peek & Cloppenburg die gevestigd is in Düsseldorf, die ook internationaal in onder andere Nederland actief is. De tak in Hamburg wordt niet geraakt.

Peek & Cloppenburg raakte in de problemen door een dip van verkopen tijdens de coronacrisis, het bedrijf wist sindsdien niet uit het dal te komen. In gesprek met Wirtschaftswoche laat directeur Thomas Freude weten dat onder andere het omnichannel businessmodel bijgesteld moet worden. ‘We hebben een andere balans tussen de verkoopkanalen nodig. Tot nu toe zijn we zeer agressief geweest bij het werven van nieuwe klanten voor de online shop, maar we hebben er geen geld mee verdiend.’

Concreet wil Peek & Cloppenburg minder investeren in e-commerce. Zo stelt Freude dat de logistieke kosten en marketingkosten voor het online kanaal ‘aanzienlijk verminderd’ moeten worden. ‘Dat gaan we meer inzetten om klanten naar onze winkels te trekken. Dat is aanzienlijk winstgevender dan online verkopen. Omnichannel blijft de basis, maar het uitgangspunt is nu meer: eerst de winkel in plaats van eerst online.’

Volgens Freude gaat Peek & Cloppenburg de komende tijd met leveranciers, verhuurders en financiers om tafel om herstructureringsmaatregelen te treffen. Dan wordt waarschijnlijk ook meer duidelijk in welke vorm het bedrijf verder gaat.

Peek & Cloppenburg startte eind 2019 nog met een Nederlandse webshop. Bekijk de beroemde oercampagne van P&C voor de Nederlandse markt in het venster hieronder. Hello, how are you is een single van Australische muziekgroep The Easybeats. Het is afkomstig van hun album Vigil. Het was een van hun spaarzame hits in Europa, mede omdat het lied in de jaren 70 en 80 gebruikt werd in reclamespots van Peek & Cloppenburg.
(bron: Twinkle, beeld: Wikicommons, Door Amsterdam Municipal Department for the Preservation and Restoration of Historic Buildings and Sites (bMA), Attribution)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken