Lidl staakt huismerk Delicieux en prolongeert Deluxe

Lidl staakt huismerk Delicieux en prolongeert Deluxe
  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2023 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategie

Lidl zet een streep door de naam Delicieux en verkoopt zijn luxe huismerkproducten vanaf heden onder de naam Deluxe. ‘Met de naamsverandering verwacht ik niet dat het succes zal inzakken', reageert marketeer Jorieke de Vries-Goosen.

De huismerknaam Delicieux is vijftien jaar geleden ontstaan en betreft sindsdien een complete productlijn. 'Het bleek een enorm succes. Steeds meer Lidl-landen volgden, maar de uitspraak was een probleem. Delicieux verandert daarom in Deluxe’, meldt de discountketen zelf.

Lidl: Alleen naam Delicieux verandert
'Heel Nederland kan nog steeds genieten van ruim 350 luxe producten, vanaf vandaag verkrijgbaar in alle Lidl-filialen. Van luxe stol, Beter Leven-gourmetvlees, nieuwe vega(n) alternatieven én de duurzaamste eieren ter wereld, tot een 100 procent Fairtrade chocolade-assortiment. Het merk Deluxe staat net als Delicieux voor "Luxe voor iedereen": betaalbare luxe die exclusief verkrijgbaar is bij Lidl’, aldus Lidl.

Brochure met Deluxe-producten
Ter nadere introductie brengt de retailer tegelijkertijd een eigen uitgave in de winkels met daarin alle Deluxe-producten. Daarnaast is de campagne doorvertaald naar diverse printadvertenties in magazines en kranten, radio en online uitingen. In een nieuwe commercial, in het venster hieronder alvast te zien, wordt het concept ‘nieuwe lente, nieuwe look’ uitgelegd. Deze film gaat aanstaande zondag live.

Bekendste merk van Lidl
‘We hebben jarenlang gebouwd aan het merk Delicieux, dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Het is het bekendste merk van Lidl én het bekendste feestdagenhuismerk van alle supermarkten', licht Jorieke de Vries-Goosen, head of marketing Lidl toe. 'Met een bekendheid van gemiddeld 80 procent bij de Nederlandse consument en een koopintentie van gemiddeld 60 procent, scoren we extreem hoog. En mensen waarderen het, meer dan 75 procent associeert het met betaalbare luxe, gemak en kwaliteit. Dat is het resultaat van jarenlang consistent campagne voeren, we hebben echt een sterk merk gebouwd. Met de naamsverandering verwacht ik daarom niet dat het succes zal inzakken. Het merk is van zichzelf inmiddels krachtig genoeg. En bovendien geldt dat in deze dure tijden betaalbare luxe meer dan ooit welkom is.’
(PvWK, bron: persbericht Lidl en Distrifood | beeld: Lidl)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken