Geen weer voor bier

Geen weer voor bier
  • Food-en-retail
  • 5 mei 2023 @ 10:43
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het te koude voorjaarsweer heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de bierverkopen in het eerste kwartaal van 2023. In het bijzonder de slechte maand maart zorgt ervoor dat de verkopen in een kleine min eindigen.

Dat beweren althans de Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van vijftien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen. Doel is om op een verantwoorde en duurzame manier de consumptie en het brouwen van bier te bevorderen.

De 15 aan Nederlandse Brouwers verbonden brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. In 2022 is ruim 22.000.000 hectoliter bier gebrouwen waarvan 13.000.000 hectoliter ten behoeve van de export.

Net zoals elke Nederlander kunnen de Nederlandse brouwers niet wachten op een langere periode met warmer weer.

 Het jaar 2023 begon goed toen ook eindelijk de horeca afscheid kon nemen van de lockdown. Maar de maanden februari en met name maart zijn slechtere maanden waardoor de bierverkopen over het eerste kwartaal in een kleine min eindigen. Daarmee komen de bierverkopen over het eerste kwartaal uit op hetzelfde niveau als het eerste kwartaal van het pre-COVID-19 jaar 2019.

Q1          2023 tov 2019   2023 tov 2022

Jan         -7,2%                    15,3%

Feb        -2,3%                    -1,7%

Maart    8,3%                     -10,9%

Totaal    0,0%                     -1,5%

Vooral de horeca deed het in Q1 goed, maar dat heeft te maken met de maand januari. Die was in 2023 veel beter dan 2022 i.v.m. coronamaatregelen die in januari 2022 golden. T.o.v. 2019 was het eerste kwartaal voor de horeca ook een goede maand. Het drinken van bier thuis, bleef iets achter t.o.v. 2019.

               Horeca  Thuisconsumptie

Q1          2023 tov 2019  2023 tov 2022  2023 tov 2019  2023 tov 2022

Jan         -3,8%                    173,0%                 -7,8%                    -8,8%

Feb        7,0%                     4,5%                     -5,9%                    -4,7%

Maart    8,9%                     -15,4%                 6,8%                     -9,7%

Totaal    4,5%                     13,3%                   -1,9%                    -7,9%

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken