Minder fysieke winkels in 2023, stijging winkels voedingsmiddelen

Minder fysieke winkels in 2023, stijging winkels voedingsmiddelen
  • Food-en-retail
  • 10 mei 2023 @ 08:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nederland telde 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023. Dit zijn 1,6 duizend winkels minder dan een jaar eerder. Het aantal winkels in schoenen en lederwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in overige voedingsmiddelen steeg het meest. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

In 2021 nam het aantal winkels nog toe tot 83,8 duizend. Dit lijkt een incidentele toename van het aantal fysieke winkels te zijn geweest. De nieuwste cijfers passen in de dalende trend die in 2010 is ingezet. Er zijn nu voor het eerst meer webwinkels (84,1 duizend) dan fysieke winkels (82,1 duizend) in Nederland. Het totaal aantal webwinkels steeg, net als de afgelopen jaren. De toename was met 4,1 procent wel kleiner dan in de periode van sterke groei tijdens de pandemie.

Meeste winkels verkopen kleding
Kledingwinkels zijn de meest voorkomende winkel (13,3 duizend). Toch daalde het aandeel kledingwinkels licht, tot 16,2 procent. Winkels in overige huishoudartikelen en supermarkten volgen met respectievelijk 6,5 duizend en 6,4 duizend. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode (19,3 duizend), en huis- en tuinartikelen (15,3 duizend).

Meer winkels in overige voedingsmiddelen en speelgoed
Er zijn meer winkels in overige voedingsmiddelen en speelgoed dan een jaar geleden. Beide zijn toegenomen met respectievelijk 5,2 en 4,1 procent. Er zijn weer net zoveel speelgoedwinkels in Nederland als voor de coronapandemie. Ook lijkt de groei van het aantal winkels in de food-sector afgezwakt, na een sterke groei tijdens de pandemie. In 2022 bleef de groei beperkt tot 0,1 procent. Winkels in schoenen en lederwaren (-7,9 procent), wit- en bruingoed (-7,6 procent), en audio- en video-opnamen (-7,5 procent) verdwenen het vaakst ten opzichte van vorig jaar. Sinds de pandemie bereikten webwinkels in voeding- en drogistwaren (25,6 procent), huis- en tuinartikelen (26,7 procent), en algemeen assortiment (32,3 procent) gemiddeld de sterkste stijging per jaar.

Merendeel gemeenten ervaart daling aantal winkels
In 71,9 procent van de gemeenten daalt het aantal winkels. In de gemeente Baarle-Nassau steeg het aantal winkels relatief het sterkst, met 10,9 procent ten opzichte van het vorige jaar. De sterkste daling, met 17,0 procent, was in de buurgemeente Alphen-Chaam. In de twintig gemeenten met de meeste inwoners kan men dit jaar alleen in Zoetermeer en Arnhem meer winkels bezoeken dan vorig jaar. In de andere grote gemeenten daalde het aanbod.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken