Hertog Jan lanceert nieuw bier met tijd als hoofdingrediënt
- Food-en-retail
- 5 jun 2023 @ 16:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 5 jun 2023 @ 16:30
- Peter van Woensel Kooy
Hertog Jan introduceert vandaag een nieuw, premium bier in de Nederlandse supermarkt. Met de Grand Pilsener brengt de Limburgse brouwerij voor het eerst op grote schaal een nieuwe pilsener variant op de markt.
Om dit bijzondere bier te brouwen, nemen de brouwers langer de tijd om het bier te lageren, waarmee ‘tijd’ het belangrijkste ingrediënt van de Grand Pilsener is geworden.
De Limburgse brouwerij staat naast zijn originele Hertog Jan Pilsener vooral bekend om zijn speciaalbieren: van bockbier en weizener tot aan Grand Prestige en Vatgerijpt. Het afgelopen jaar experimenteerden de brouwers met de Proeftuin volop met nieuwe creaties, en werd de Vienna Lager de inspiratie voor de nieuwe Grand Pilsener. Het succes van deze lager laat zien dat bierliefhebbers klaar zijn voor meer stijlen binnen dit biersegment, waarmee het mogelijk is om - net als bij speciaalbieren - heel diverse smaken te creëren. Zo kwamen de brouwers, onder leiding van meesterbrouwer Micha Peute, op het idee van de Grand Pilsener.
Extra tijd
De brouwers van Hertog Jan namen ruim de tijd om tot het ultieme recept te komen voor de nieuwe pilsener. Uiteindelijk vonden ze met de Grand Pilsener de perfecte balans tussen zoet en licht fruitig, met tegelijkertijd een bittere afdronk. ‘Tijd’ is daarbij het belangrijkste ingrediënt: door het bier langer dan gebruikelijk te laten lageren heeft het een rijke en volmondige smaak. Ook is deze iets donkerder dan de originele pilsener, en heeft de Grand Pilsener een moutig karakter. Een smaakervaring waarin het vakmanschap van de brouwers duidelijk naar voren komt.
Hertog Jan gelooft dat behalve het brouwproces ook het drinkmoment verschilt van de originele pilsener en speciaalbieren. De Limburgse brouwer stelt dat de Grand Pilsener een toegankelijke pilsener is waar je meer de tijd voor neemt. Op deze manier staat de waarde van tijd centraal in zowel het brouw- als proefproces. De brouwers willen zo laten zien wat voor moois er ontstaat wanneer je ergens net iets meer de tijd voor neemt: een rijke en volmondige smaak dat kenmerkend is voor speciaalbier en de frisse doordrinkbaarheid van een pils samengebracht tot een gedurfde smaakervaring.
Meesterbrouwer Micha Peute brengt een interessante vergelijking voor de nieuwe Grand Pilsener: 'Het langer laten lageren van het bier zorgt ervoor dat de smaken versterken en beter met elkaar harmoniseren. Dat werkt ook zo op culinair gebied, denk bijvoorbeeld eens aan een dry aged beef; daarbij zorgt de tijd voor diepere en uitgesproken aroma’s. De Grand Pilsener smaakt naar die extra touch die bourgondische Limburgers gewend zijn om toe te voegen aan gewone momenten. Het is een indrukwekkend, maar toegankelijk bier dat een alledaags moment nét dat beetje extra geeft.'
Verkrijgbaarheid
De Hertog Jan Grand Pilsener (5,7%) ligt vanaf vandaag in de meeste Nederlandse supermarkten en is nu ook in de horeca te bestellen. Daarnaast is het bier ook verkrijgbaar in de brouwerijwinkel in Arcen en online.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing