GroupM test tool lagere CO2-uitstoot campagnes
- Food-en-retail
- 19 dec 2023 @ 11:24
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 dec 2023 @ 11:24
- Sjaak Hoogkamer
GroupM het moederbedrijf van de mediabureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom, heeft in de afgelopen maanden meerdere campagnes meegenomen in een zogenoemde CO2 reductie pilot.
Doel: de gemiddelde uitstoot van online display campagnes te verlagen met behoud of verbetering van de Click Through Rate. Hiervoor zijn o.a. campagnes van Randstad en ICI Paris XL ingezet. Om de CO2 uitstoot van de campagnes te meten heeft GroupM Nederland een eigen tool ontwikkeld waarvoor de onafhankelijke data van Scope3 wordt gebruikt.
GroupM CEO Maiko Valentijn: ‘Door middel van het gebruik van deze tool zijn we voor Randstad in staat geweest een displaycampagne te draaien met een test- en een controlegroep waarbij de uitstoot van de testgroep 21,9% lager was dan de controlegroep, met tevens een verbetering op performance. Ook een test met een campagne van ICI PARIS XL liet een positief resultaat zien, waarbij het op sommige momenten zelfs lukte om een 36% lagere uitstoot per impressie in vergelijking met het GroupM Nederland gemiddelde te realiseren.’
De uitstoot van online campagnes wordt gemeten op impressieniveau met behulp van Emissies per impressie (EPI). Voor displaycampagnes ligt deze uitstoot wereldwijd op gemiddeld 0,670g CO2 per impressie*. De display campagnes van Randstad en ICI Paris XL hebben gemiddeld sowieso al een lagere uitstoot dan het wereldwijde gemiddelde, namelijk 0,241g en 0,187g CO2 per impressie (jan – aug 2023). Valentijn: ‘Door gebruik van de nieuwe tooling kunnen we uitstoot verder reduceren. Daarnaast hebben we gemerkt dat de inzet van meer CO2 efficiënte apps/urls geen correlatie had met de CPM. Die bleef nagenoeg gelijk en in sommige gevallen was deze zelfs lager op de testgroep.’
GroupM is tevreden met deze testresultaten, maar is zich ook bewust dat dit pas een begin is. Er zullen de komende periode meer testcampagnes worden opgezet waarbij er actief onderzocht wordt hoe meer kanalen aan deze methode kunnen worden toegevoegd om zo tot een steeds beter totaalinzicht en optimalisatie te komen.
Volgens Michel Tiggelman, Media Manager Randstad Groep Nederland, begint verbetering bij bewustwording: ‘Als marketingteam van Randstad Groep Nederland, zijn wij vanuit een flinke nieuwsgierigheid betrokken bij de tests op 'advertising-Carbon Footprint'. Met als uiteindelijke doel om niet alleen onszelf, maar zeker ook de advertentie-industrie als geheel, een stap vooruit te helpen.’
Jessica Öztürk–van Orsouw, Media & Performance Manager ICI Paris XL Benelux: ‘Als retailer vinden we dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen door niet alleen te zeggen dat we een sustainable doel nastreven, maar ook door te laten zien dat wij ons inzetten voor een meer duurzame toekomst en daarin keuzes maken die daarbij passen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




