Action omzet stijgt met bijna 28 procent
Action, de non-food discounter, heeft in 2023 een netto-omzet van 11,3 miljard euro geboekt, een stijging met 27,8% tegenover 2022. De omzetgroei van 16,7% op like-for-like (vergelijkbare basis), is volgens de keten voornamelijk te danken aan meer klanten in de bestaande winkels.
Action: omzet stijgt naar 11,3 miljard euro
Action, de non-food discounter, heeft in 2023 een netto-omzet van 11,3 miljard euro geboekt, een stijging met 27,8% tegenover 2022.
Dries Poels (Nederlandse Loterij): 'AI is absoluut een aanvulling op onze marketing'
Marketeers gebruiken al volop AI, maar hoe dan en in welke mate? Bij Nederlandse Loterij is AI een handige partner in creatie en optimalisatie bijvoorbeeld, maar het bedrijf bekijkt ook of straks met AI kan worden voorspeld welke spelers problematisch speelgedrag kunnen gaan ontwikkelen. Dries Poels, Head of Marketing bij Nederlandse Loterij, licht toe.
Nestlé lanceert KitKat met volledig traceerbare cacao
Nestlé introduceert de eerste KitKat ‘Breaks for Good’ die gemaakt is met cacaomassa van bonen die verbouwd zijn door de boerengezinnen die deelnemen aan het Income Accelerator programma van Nestlé.
Total Design doet brand refresh voor Kooyman DHZ-winkels
Kooyman DHZ-winkels in het Caribisch gebied heeft een brand refresh gekregen met hulp van Total Design. De winkelketen had behoefte aan een verbreding van haar identity, inclusief heldere guidelines.
AH en Voedselbanken prolongeren 'Op lege maag kun je niet leren'-actie
Omdat dagelijks naar schatting 40.000 kinderen met een lege maag op school komen, organiseren Albert Heijn en Voedselbanken Nederland deze week voor het derde jaar op rij de landelijke actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’.
Merkactivatiebureau Barracuda werkt samen met Duvel
Strategisch merkactivatiebureau Barracuda gaat samenwerken met biermerk Duvel Moortgat, dat sinds 1871 bestaat.
Peroni Nastro Azzurro 0.0% lanceert samenwerking met Ferrari
Peroni Nastro Azzurro 0.0%, het Italiaanse biermerk van Asahi Europe & International, heeft een wereldwijde, meerjarige samenwerking met Ferrari aangekondigd.
Tilda Nederland kiest Ad your service voor online marketing
Tilda Nederland, leverancier van diverse rijstsoorten, heeft Ad your service uitgekozen als hun nieuwe partner in online marketing. Tilda legt de hele SEA-strategie bij het jonge Amsterdamse bedrijf neer.
Upfield benoemt The Romans als PR bureau voor Blue Band
The Romans Amsterdam is na een pitchproces door Upfield aangesteld als het vaste PR bureau voor Blue Band. Upfield, gevestigd in Amsterdam, produceert plantaardige voeding en is actief in diverse categorieën, zoals margarine, plantaardige romen en plantaardige kazen.
BCE24: 'Trial & error essentieel onderdeel van groei en innovatie'
Carlijn Prins is Marketing Communicatie Specialist bij Samsung Mobile Nederland en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht.
Hak-in-Pak nu ook verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten
Vanaf nu ligt ‘Hak-in-Pak’ in de Nederlandse supermarkt: een serie peulvruchten en mais in een handzame verpakking van karton. 'De betaalbare verpakkingslijn is bedoeld om het eten van peulvruchten nog toegankelijker te maken.'
Mediaplus Netherlands nieuw branding-mediabureau VanHaren
Mediaplus Netherlands gaat aan de slag voor schoenenretailer VanHaren. De Deichmann groep, waar VanHaren onderdeel van is, koos voor Mediaplus Netherlands na een pitchtraject in verschillende landen.
Audify Audiojaarrapport 2023: Audioreclamebestedingen stijgen 7,2 procent
De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Dat blijkt uit het Audify Audiojaarrapport 2023.
Ikea verlaagt prijzen met 20% tot pre corona-peil
Ikea verlaagt wereldwijd de prijzen met een fors percentage: gemiddeld 20%. 'We vonden onszelf te duur geworden, we dreven af van wat we willen zijn.'
Freek Wessels van Johnny Cashew: 'Onze cashew is de eerste carbonneutrale noot in Nederland’
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Freek Wessels van Johnny Cashew.
C&A beëindigt samenwerking met externe marktplaatsen
C&A maakt een uitgebreide transformatie door om het bedrijf te laten groeien binnen een dynamische sector. Om steeds in lijn te blijven met de huidige marktsituatie en de wensen van de consument worden naar eigen zeggen maatregelen genomen. Ergo: exit markplaatsen.
AH lanceert nieuw promo-thema Giga Gratis Week
Er komt een nieuw promo thema bij Albert Heijn aan komende week, waarmee de retailketen wil aangeven de meeste en de beste aanbiedingen in de markt te hebben.
Malibu lanceert carnavalscampagne met Brabantse Gullie
Carnaval staat weer voor de deur. Malibu speelt hier op in met een carnavalscampagne, bedacht en ontwikkeld door Crocodile Agency samen met de Brabantse artiest Gullie, zijn team en RubenPaulRuben. Dit resulteerde in het carnavalsnummer 'Hos Hos Hos op Barbados'.
Boekenmarkt is in omzet 3% gestegen
Lezers kochten in 2023 in totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 685 miljoen euro. Er zijn 50,6 miljoen fysieke boeken uitgeleend aan leden van de openbare bibliotheek, 1% minder dan in 2022.
Bavaria en Klaas Dijkhoff leggen carnaval uit aan 'Den Haag'
In Den Haag begrijpen ze nog steeds bar weinig van carnaval, stelt Bavaria. Uitspraken als ‘verzet carnaval maar’ onderstrepen dat gevoel in Brabant en Limburg. Daarom gaan Klaas Dijkhoff en de bierbrouwer in een campagne het belang van carnaval uitdragen.
BCE24: 'De grootste uitdaging in het nieuwe jaar is niet zielloos te worden'
Techexpert Jarno Duursma is een van de sprekers tijdens Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht. De titel van zijn presentatie? ‘We will all become AI-powered’.
[Esprix] Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Darre van Dijk (TBWA\Neboko) kijkt naar zijn favoriete Esprix winnaar alle tijden.
Food Agency Brandvuur lanceert CheeseDog-campagne
Na een succesvolle pitch lanceert het op foodmarketing gerichte merk- en campagnebureau Brandvuur de CheeseDog-campagne, met als slogan 'CheeseDog: We couldn’t make it more cheesy!'
Nederlandse hotels zien bezetting met 7% stijgen
Hotels in Nederland hebben het afgelopen jaar de bezettingsgraad zien stijgen tot 70%. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van het jaar daarvoor. De stijging wordt met name veroorzaakt door de komst van buitenlandse gasten.
Nomineer nu voor SAN Next Merkenbouwer
De SAN zoekt, samen met mediapartner MarketingTribune, jonge talenten die in aanmerking komen voor de SAN Next Merkenbouwer Accent. Iedereen mag nomineren!
Marie-Stella-Maris beoogt duurzame revolutie met Refill concept
Marie-Stella-Maris, een toonaangevend Nederlandse sociaal impact merk, zegt zich in 2024 volop te blijven inzetten voor duurzaamheid met een grotere focus op het stimuleren van het refillen. Nieuwe toepassingen worden gelanceerd.
Nederland Vleesland lanceert podcast ‘Of je worst lust’
Brancheorganisatie Nederland Vleesland lanceert de podcastserie Of je worst lust. In deze serie worden meningen, feiten en fabels over het eten van vlees tegen het licht gehouden.
Holland & Barrett lanceert Winterfit campagne
Retailer van natuurlijke gezondheidsproducten Holland & Barrett lanceert een nieuwe campagne: Winterfit. De campagne, ontwikkeld door N=5, is een vervolg op de eerdere zomer- en herfstcampagnes waarin de kracht die de natuur op mensen heeft, centraal staat.
Albert Heijn Jan Linders lanceert carnavalscampagne met eigen medailles
Bij Albert Heijn Jan Linders kunnen klanten vanaf nu sparen voor ‘een opstekertje voor jou’. Als franchiseondernemer van Albert Heijn koestert Jan Linders daarmee haar carnavalstraditie en lanceren zij ook in 2024 weer een carnavalscampagne.
Jumbo voegt display banners en digital out of home toe aan advertentieplatform
Jumbo Supermarkten meldt als eerste retailer in Nederland een grote stap te gaan zetten binnen haar self-service advertentieplatform, in samenwerking met Streaem.
Pieter Pot krijgt toch doorstart
De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot die in december failliet ging, maakt een doorstart. Volgens directeur en oprichter Jouri Schoemaker van de online-super is er met een crowdfundingscampagne voldoende geld opgehaald om de activiteiten te hervatten.
BCE24: 'Dit is een essentiële talk als je het creatieproces wil optimaliseren met AI'
AM Beyond is het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead en Daan Jongen is Lead Concept & Content en Leon Wielens Creative. Samen spreken zij tijdens het Branded Content Event op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht over AI als booster van creativiteit.
Aldi Nederland herbenoemd als Top Employer
Voor het tweede jaar op rij is Aldi in Nederland door het Top Employers Institute gecertificeerd als Top Employer. Het is een mooie erkenning, reageert de retailer.
Onderzoek The Future of Media 2024: 'Mondiale advertentie-uitgaven verdubbelen in 2024'
Jaarlijks presenteert Warc het The Future of Media-onderzoek. Belangrijkste take away voor 2024: ‘Merken worden geconfronteerd met uitdagingen bij het plannen van kwaliteitsmarketing in een AI-gedreven wereld.’
Chocolademerk Happy Trails wil groei versnellen
Het nieuwe merk Happy Trails is een succes, de chocoladeballetjes zijn al verkrijgbaar op meer dan 1.000 locaties in Nederland. De doelstelling is om in 2024 te verdubbelen en daarom is Happy Trails een crowdfunding campagne gestart.
[GfK] 42 procent groei omzet biologisch food
De omzet van biologische producten is met 42% gestegen ten opzichte van 2021, resulterend in een biologisch omzetaandeel van 3,8%. Nederlandse huishoudens kopen vaker en meer biologisch, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers.
Hondenvoermerk Butternut Box zet Caja op billboards
Goldmatian Caja uit Alphen aan den Rijn staat vanaf nu op de billboards van hondenvoermerk Butternut Box. De viervoeter is de winnaar van een landelijke campagne van het merk.
Crystal Taste Award voor Old Amsterdam 48+
Old Amsterdam is in de prijzen gevallen bij de Superior Taste Award van het International Taste Institute. Extra bijzonder is het predicaat van de Crystal Taste Award, een benoeming voor buitengewone klasse die de Old Amsterdam 48+ kaas de komende drie jaar mag dragen.
Verkoop gezondere producten Albert Heijn boven de 55% - marktaandeel 37,1%
Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit, het aanbod volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen is het aandeel gezondere verkopen bij Albert Heijn in 2023 uitgekomen op 55,7%. Ook zette de supermarktketen vervolgstappen richting een uitstootvrije keten.
Brandreview e-bikes: welk merk trapt zich naar een hoger marktaandeel?
Brandreview is een initiatief van Validators in samenwerking met de VU Amsterdam en Dynata, met als doel inzicht te verkrijgen in merken en het Mentale Marktaandeel in het brein van de consument. Deze keer delen we de bevindingen uit ons onderzoek naar de markt van e-bikes.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing