[onderzoek] Moet de fysieke winkel zich wapenen tegen de online aanval?

13sep 201711:02
  • Food-en-retail
  • 13519 x gelezen
  • Link
  • Jesca Dembinski
  • WinkelenOnderzoek

weblog In het weekend ben ik regelmatig in de Kalverstraat in Amsterdam te vinden. Ik heb de mazzel dichtbij te wonen en slenter daarom – vaak zonder doel – een paar uurtjes door deze straat. Helaas zie ik ook dat de leegstand in de drukste winkelstraat van Nederland alleen maar erger wordt. Een belangrijke oorzaak? Ongeveer iedereen koopt wel eens online. Daarom ben ik blij met het feit dat er voor bijna alle Nederlanders producten zijn die zij absoluut in een fysieke winkel willen blijven kopen.

Vier kenmerken van de moderne consument vertaald naar de verpakking

12sep 201711:48
  • Food-en-retail
  • 12627 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • WinkelenPackaging

weblog De opkomst van e-commerce heeft het consumentengedrag de afgelopen jaren sterk veranderd. Niet het bedrijf of merk, maar de klant bepaalt. Hoe zorg je dat je relevant blijft voor de klant? Alles draait om de ultieme klantbeleving. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol.

DIF Amsterdam: Diversiteit is de mode

11sep 201710:39
  • Food-en-retail
  • 12668 x gelezen
  • Link
  • Klaus van den Berg
  • WinkelenSmaakprikkelTrends

weblog Het modecollectief DIF is een nieuwe uitdager in Amsterdam. Nieuwe kleren heet van de naald vanuit de hoofdstad maar dan zonder de kapsones die daar helaas maar al te vaak en zonder reden of noodzaak bij horen. Juist het enthousiasme laten zien en voelen van een bont gezelschap van onbekende ontwerpers in een snel overzicht van elkaar opvolgende korte shows is een praktische aanpak voor inkopers, journalisten en publiek.

Nespresso maakt emotie tastbaar

8sep 201711:17
  • Food-en-retail
  • 18196 x gelezen
  • Link
  • Paul Moers
  • MarketingInterview

weblog Nespresso is een van de meest bijzonder 'love brands' in de wereld. Er zijn weinig bedrijven die zo consistent en consequent aan hun merk bouwen en zoveel nadruk op emotie weten te leggen. Dat doen ze niet alleen door een perfect product te leveren maar vooral door een unieke en eigenzinnige 'route to market' neer te zetten. Nespresso is inmiddels al 25 jaar aanwezig in Nederland. Ik kreeg de unieke kans om een interview met Mark Ruijgrok -market director Nespresso Nederland- te hebben en een dieper inzicht in hun bijzondere verhaal te krijgen. Dit interview hielden we uiteraard in een van de winkels. Daar gebeurt het immers!

Een pakketdienst die ervoor zorgt dat de merkbeleving tot een nulpunt daalt

7sep 201711:33
  • Food-en-retail
  • 11806 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Customer Journey

weblog Er wordt meer en meer online besteld en ook via dit distributiekanaal is het belangrijk om de merkbeleving waar te maken. Door alle contacten tijdens de klantreis - zoals dat zo mooi heet - vanuit het merk in te vullen. De bezorging is een belangrijk onderdeel van deze klantreis, want dan krijg je uiteindelijk het merk in handen.

Hudson's Bay: heeft het warenhuis nog toekomst?

4sep 201712:10
  • Food-en-retail
  • 12583 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • WinkelenMarketing

weblog Morgen, op 5 september 2017, opent Hudson’s Bay zijn eerste vestiging in Amsterdam. Er volgen de komende twee jaar nog veertien vestigingen. Hoewel men wat tegenslag heeft gehad, toch een geweldig knappe operatie, die door iedereen met veel belangstelling wordt gevolgd. Maar, vraagt retail- en salesexpert Dirk Mulder van ING zich af: is er in Nederland nog wel ruimte voor warenhuizen?

Verpakkingen printen in 3D

29aug 201711:48
  • Food-en-retail
  • 15579 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • MarketingInnovatiePackaging

weblog 2014 ging de boeken in als ‘het jaar van de 3D printer’. Inmiddels zijn we drie jaar verder en rollen er broodjes, gebakjes en chocolaatjes uit de printer. En afgaande op diverse mediaberichten kunnen we over niet al te lange tijd genieten van een 3D geprinte biefstuk. Op het gebied van verpakkingen blijft het echter nog erg stil als het gaat om 3D printen. Waar staan we nu?

De nepaandelen van Uber

25aug 201700:18
  • Media
  • 31233 x gelezen
  • Link
  • Rogier van Kralingen
  • MarketingInnovatieMerkenOnlineApps

weblog Mijn lieve barrel van een fiets heeft het begeven en om toch snel naar m’n vriendinnetje te komen heb ik de afgelopen dagen een paar keer de taxi gepakt. Gesprekken met de taxichauffeur zijn natuurlijk altijd leuk (volgens mij doen ze het erom) maar heel erg vrolijk werd ik er deze week niet van. Waarom? Jawel hoor, daar is ie weer: Uber.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken