De omgekeerde wereld

De omgekeerde wereld
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2014 @ 09:20
  • Link
  • Jan Peter van Doorn
    Jan Peter van Doorn

    founding partner
    The Food Agency
  • FoodConsumenten

Laat ik beginnen met zeggen dat ik Theo van Uffelen persoonlijk ken en hem ook als een goede, intelligente en integere marketeer zie. Vandaar mijn verbazing. Waar gaat het over? In zijn voordracht op het Nieuwjaarsdebat van Schuttelaar & Partners verwijt Theo, commercieel directeur Coca-Cola Europa, de media en consumentenwaakhonden dat zij mensen belemmeren in het maken van een gezonde keuze in voedsel en dat het geen wonder is dat, door de slechte onderbouwing en gebrek aan nuance van deze partijen, het vertrouwen in voedsel is afgenomen.


Alsof er geen voedselschandalen zijn. Of ongezonde producten. Of een ongezonde levensstijl wordt gepromoot. Wat is hier aan de hand? Eerlijk gezegd: ik heb geen idee. Is het iets in de trant van ‘ik-zal-eens-iets-dwars-zeggen-bij-schuttelaar-en-partners’ of is het een teken van onmacht? Onmacht omdat het wantrouwen ten opzichte van ‘big food’ steeds maar toeneemt en nauwelijks te keren lijkt. Theo kennende denk ik het laatste.

Maar dan nog is het er eentje uit de serie ‘De pot verwijt de ketel’. En dat niet alleen, hij gaat ook voorbij aan het toenemende bewustzijn van consumenten (in ieder geval een steeds groter deel van de consumenten) waar het voeding betreft. De tijd van onbewust onbekwaam, een tijd waarin de meeste bedrijven in big food groot zijn geworden, ligt echt wel achter ons. En het is wel degelijk mogelijk dat de media en de consumentenwaakhonden deze ontwikkeling hebben aangezet en versneld, waarvoor dank, maar om nu te zeggen dat ze de óórzaak zijn van het afnemende vertrouwen in voedsel is een brug te ver. Om twee redenen. In de eerste plaats gaat die gedachte nog steeds uit van een consument die als gewillig schaap naar de slachtbank wordt geleid. Nu niet door de voedselproducent, maar door de media en waakhonden. En in de tweede plaats is het, en dat gaat maar door, het minimaliseren van de eigen rol. Je zou toch zeggen dat de grote voedselproducenten zo langzamerhand zouden zeggen: “Ik geloof dat de maatschappij wat kritischer wordt over wat we doen. Misschien moeten we eens wat veranderen.”

Dát had ik een mooi verhaal gevonden. Het is volgens mij nog lang geen tijd om de corporate social responsibily te vervangen door de collective social responsibility, zoals Theo van Uffelen stelt. Het is juist de collective social reponsibility die dwingt tot corporate social responsibility. Of in gewoon Nederlands: wanneer gaat big food werkelijk aan de slag? Ook al leidt dat tot verwarrende acties, getuige het volgende voorbeeld.

'In what Unilever Foods President Antoine de Saint-Affrique calls a “fundamental turnaround” of a $4.8 billion business that has struggled for years, Unilever in September added butter to Rama in Germany, the biggest spread brand in that market. After years of positioning butter as the enemy of margarine, the battle is over, he said in a Dec. 5 investor conference.'

The battle is over. Laten we nou niet een nieuwe beginnen tegen de media en de consumentenwaakhonden.

Jan Peter van Doorn
 

Jan Peter van Doorn

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken