Is marketing overbodig geworden?

Is marketing overbodig geworden?
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2014 @ 00:01
  • Link
  • Jan Peter van Doorn
    Jan Peter van Doorn

    founding partner
    The Food Agency
  • MarketingFood

De Hema wil niks meer van marketing weten, meldt de vakpers, en de woorden 'marketing' en 'branding' waren bij ons aller Steve Jobs zelfs verboden (foto, quote zie www.entrepreneur.com/article/232343). Dat zegt toch wel iets, zou je zeggen. Zou er wat aan de hand zijn? Wel degelijk. Marketing is een functie geworden. Misschien wel te vergelijken met de leden van de Tweede Kamer. Lekker in Den Haag zitten, je dingetje doen, maar eigenlijk niet meer verbonden zijn met de maatschappij waarvoor je zou moeten werken.

Dat gevoel heb ik bij marketing ook een beetje gekregen. Lekker je leuke eigen dingetje doen. Met je reclamebureau gezellig naar een opname in Zuid-Afrika. Urenlang ouwehoeren over een nieuw logo. Een nieuwe variatie bedenken of een actie met de Efteling. Of een eigen tijdschrift dan wel weblog. Naar feestjes met de incrowd. Losgezongen van markt of consument. En wachtend op de ‘wat heb je dat mooi gedaan’-reactie, in plaats van op ‘wat heb je dat goed gedaan’.

Je ziet het in onze eigen branche met de retail gebeuren. Het gaat niet meer om effectief, het gaat om mooi. Mooie reclame, liefst met bekende Nederlanders, want dat is leuk. Het gaat om het design van de mooiste winkel of mooiste verpakking. Het is prachtig allemaal, het is smooth, maar ik vraag me zo langzamerhand werkelijk af of de consument nog een antwoord kan vinden op ‘what’s in it for me?’ Als je kijkt naar Lidl, Aldi of Dirk dan lijkt het er op alsof ze het daar beter begrijpen. Meer van de straat zijn, om het zo maar te zeggen.

Begrijp me goed, ik pleit niet voor de (nieuwe) lelijkheid. Ik hou van mooie dingen, maar het moet niet doorschieten. En dat doet het wel. Marketing is meer en meer zijn eigen ding aan het doen en staat steeds vaker los van de kern. De kern van het bestaansrecht, de essentie van de positionering, de duidelijkheid in wat je voor de consument betekent. Het is vorm zonder veel inhoud. En op de vorm kan je best consumenten aantrekken, maar of je ze er mee behoudt is ernstig de vraag. Consumenten gaan uiteindelijk toch voor inhoud, dáár kunnen ze zich mee verbinden. Die willen voelen dat je er voor hen bent. Dat je staat voor je zaak. En dat je geobsedeerd bent om ze blij te maken met producten die hun leven aangenamer maken. Ze willen dat je met hén bezig bent en niet met de concurrent.

Maar misschien heeft dat allemaal wel niets met marketing te maken. En als dat zo is, sluit ik me erbij aan: 'Laat marketing maar zitten.'

Jan Peter van Doorn

Note: Het boekje ‘D’r op en d’r over’ dat op dit onderwerp ingaat, is hier nog steeds gratis te downloaden.
 

Jan Peter van Doorn

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken