De laagste prijs
- Food-en-retail
- 22 dec 2014 @ 09:24
- Link
-
Jan Peter van Doorn
founding partner
The Food Agency - CommunicatiePrijsFood
- 22 dec 2014 @ 09:24
- Jan Peter van Doorn
Het was natuurlijk van alle tijden, aanbieders van producten en diensten die zich positioneerden op de laagste prijs. Ook van ver voor de economische crisis. Veelal mogelijk gemaakt door technologie, grootschaligheid of diepe zakken. Vroeger spraken we nog van value for money, waar voor je geld. Maar waar of waarde is niet meer relevant. Het gaat om het nieuwe goedkoop.
Van nog maar een handjevol producten zien we de waarde, de neck tie producten. Producten waarmee je je kan onderscheiden, producten die je een imago geven. Steeds minder zijn het er, want we komen er ook achter dat het steeds minder werkt. Daarbij: waarde went. En daarmee, zoals Lucebert zo mooi wist te zeggen, wordt alles van waarde weerloos. En wordt van de meeste dingen de prijs het belangrijkste.
Tegelijkertijd kunnen we iets anders constateren. De mogelijkheid om dingen tegen de laagste prijs aan te bieden raken uitgeput, er komt altijd wel iemand die er in slaagt nog lager te prijzen. Ze kunnen slechts bereikt worden door lager in de keten nog scherper in te kopen, personeel onder te betalen, te sjoemelen met arbeidsvoorwaarden of het te regelen via merkwaardige kruissubsidies. En natuurlijk is er nog de verlaging van kwaliteit in het algemeen.
De verarming speelt deze trend natuurlijk in de kaart. Als je al je vaste kosten hebt gehad, huisvesting, zorg, vervoer en dergelijke, wil je wel een volle tas voor een paar euro. Toch het gevoel dat je nog mee doet, dat je je op een op andere manier aan het verwennen bent. En dat verwennen nemen we met een korreltje zout: 'Goh het ziet er nog best uit voor die ene euro', of 'Het smaakt helemaal niet zo slecht voor die 30 cent.'
Ik zie niet hoe deze trend te keren valt en ik denk dat de brand ook zal uitslaan naar andere gebieden: auto-industrie, farmacie en vermoedelijk ontspanning. De Belgische politicoloog Holslag spreekt over een afnemende waardigheid, die we met de aankoop van goedkope spullen over ons afroepen. Maar ik vind dat te stellig. Net zo zeer te stellig als dat de aanschaf van duurdere producten ons waardigheid zouden geven.
Ik denk eerder dat we aan de vooravond staan van het heroriënteren op ons eigen consumptiebeleid. We gaan beter bekijken wat we nodig hebben, welke echte kwaliteit producten moeten hebben (en niet de reclame-kwaliteit) en welke prijs dan redelijk is om daar voor te betalen.
En dat is toch best een bemoedigende kerstgedachte. Fijne feestdagen gewenst.
Jan Peter van Doorn
-
Jan Peter van Doorn
- Werkt bij: The Food Agency
- Functie: founding partner
- Website:http://www.thefoodagency.nl
- Profiel »
- afbreuk
- strategie
- prijs
- blog
- perceptie
- onderscheid
- waarde
- consument
- gezond
- Jan Peter van Doorn
- imago
- food
- Food for Food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing