De verpakking als merkbouwer

De verpakking als merkbouwer
  • Food-en-retail
  • 23 dec 2014 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMerken

Coca-Cola won dit jaar een award voor het merk dat in de ogen van de consument de meest herkenbare verpakking heeft. Chocomel en Nivea eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats. Die herkenning is essentieel voor een merk. Bekend maakt immers bemind. En juist dat wil je als marketeer bereiken: jouw merk als favoriet, de nummer één bij de consument.

Om dit te bereiken moet je alles inzetten vanuit je merk: van briefpapier tot bedrijfspand en vergeet vooral de verpakking niet! De verpakking is een waardevolle marketingtool om jouw merk op de kaart te zetten. Denk aan tasjes en shoppers die het winkelcentrum op een drukke zaterdag domineren. Wandelende visitekaartjes zijn het. Of aan cadeaupapier, zodat je altijd als ‘afzender’ wordt herkend. Zeker nu met de Kerstdagen: jouw merk ruim vertegenwoordigd onder de boom. Om hebberig van te worden!

Ik heb het hier dan vooral over verpakkingen die voorzien zijn van een logo of huisstijl. Maar de rol van verpakking als merkbouwer gaat nog een stap verder. Als we het hebben over branding, dan is ook een positief imago belangrijk. De verpakking helpt hierbij met een gebruiksvriendelijk design. Niks is zo vervelend als je bij thuiskomst ontdekt, dat de taart die je zojuist hebt gekocht beschadigd is. Zonde van het geld en je denkt de volgende keer wel drie keer na voordat je dezelfde taart weer koopt. Kortom, verpakkingen spelen een belangrijke rol bij merkloyaliteit. Een gebruiksvriendelijke verpakking zorgt voor verbondenheid met jouw merk. Dit resulteert doorgaans in herhaalaankopen.

Tot slot wil je je als merk ook onderscheiden. Wederom is hier een rol voor verpakkingen weggelegd. De verpakking zorgt niet alleen voor herkenning van je merk, maar zorgt ook dat jouw merk opvalt. Dit vraagt om een bijzonder dessin of creatief ontwerp, uiteraard in lijn met jouw huisstijl, want anders herkennen consumenten de afzender niet.

Welke verpakking is volgens jou onlosmakelijk verbonden met een bepaald merk? En wat zorgt voor deze herkenning? Kleurgebruik, logo of misschien de vorm van de verpakking?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken