Tijdelijke reclamedrager: haal eenvoudig meer omzet uit bestaande klanten

Tijdelijke reclamedrager: haal eenvoudig meer omzet uit bestaande klanten
  • Food-en-retail
  • 3 mrt 2015 @ 00:02
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

Marketeers richten zich vooral op new business. We doen er alles aan om nieuwe klanten binnen te halen. We bedenken de meest verleidelijke acties en aanbiedingen. Een nieuw abonnement bij Bedrijf X? Dan krijg je er tegenwoordig een camera en tablet bij. Op zich een prima strategie, maar helaas worden bestaande klanten hierbij vaak vergeten. Geen tijd om trouwe klanten eens wat extra aandacht te geven? Wellicht heb ik de oplossing.

Ik blijf het herhalen: de verpakking is een evenzo belangrijk promotiemiddel als de maandelijkse nieuwsbrief, het visitekaartje en de website. Ook wanneer je trouwe klanten eens extra wilt verwennen is de verpakking een prima middel. Denk bijvoorbeeld aan leuke acties direct gecommuniceerd op de verpakking zelf. Werkt uitstekend, maar omdat de acties tijdelijk zijn en je doorgaans met minimale afnamehoeveelheden te maken hebt, is dit – zeker voor kleinere bedrijven - niet altijd de meest interessante optie.

Tijdelijke promotie
Nu viel mijn oog op de mogelijkheid om de verpakking tijdelijk te voorzien van een reclamedrager. Deze tijdelijke reclamedragers zijn er in allerlei vormen en maten en toepasbaar op zeer uiteenlopende producten. De reclamedrager kun je vergelijken met een soort kofferlabel.
Daarnaast zijn er ook varianten met elastiek. Voordeel hiervan is de dubbelfunctie. Het elastiek kan een product bijeen houden. Denk aan een bundel asperges, een flesje drank, een make-up kit of een bos bloemen. Het label voorziet in aanvullende productinformatie of een tijdelijke actie. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap.

Less effort, more results
Een veelgehoorde kreet in marketingland. Hoe minder moeite een consument moet doen, hoe groter de kans dat hij overgaat tot de gewenste actie. Veel acties zijn gekoppeld aan de website. Klanten moeten een code invoeren en allerlei gegevens achterlaten. Keep it simple. Verzilver de tijdelijke reclamedrager direct aan de kassa. Je koppelt de actie eenvoudig los van het product en de klant profiteert meteen van een leuk voordeeltje.

Klant blij en jij blij, want return on investment is op deze manier gegarandeerd. Bovendien kun je trouwe klanten regelmatig verwennen en verrassen, zonder dat je hiervoor al te veel moeite hoeft te doen. Een nieuwe actie? Een nieuw label of elastiek om de hals van een fles wijn of tros bananen is zo gepiept. En als de actie voorbij is kun je de tijdelijke reclamedrager net zo gemakkelijk weer verwijderen.

Wat vind jij van de tijdelijke reclamedrager als middel om meer omzet uit je bestaande klanten te halen?

Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert


Ketel 1 tas sluit vlekkeloos aan bij verpakkingsontwerp fles

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken