Waarom uw tiener winkelen voor iedereen aangenamer maakt
- Food-en-retail
- 29 jun 2015 @ 00:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 29 jun 2015 @ 00:01
- Gastblogger
ROPO is geen sms-taal, maar een nieuw acroniem (Research Online, Purchase Offline) dat verwijst naar de aardverschuiving in winkelgedrag van de mobieltjesgeneratie. Door dit groeiende verschijnsel rusten winkeliers de winkelstraten uit met technologie die rekening houdt met nieuwe winkelgewoonten: generatie Y transformeert de winkelstraat.
U en ik zijn waarschijnlijk gewend een product eerst in verschillende winkels te bekijken, om het vervolgens voordeliger op bijvoorbeeld Bol.com te kopen. Uw tienerdochter, daarentegen, heeft de nieuwe looks van bloggers of beroemdheden op Instagram gezien en geschikte kledingstukken op de site van haar favoriete merk bekeken. Vervolgens koopt ze deze in de dichtstbijzijnde winkel, wanneer ze op stap gaat met vriendinnen. Als ze de winkel binnengaat, kijkt ze op haar telefoon of ze een bericht met een mogelijke route door de winkel heeft ontvangen. Zo loopt ze precies langs die kledingstukken die ze zoekt en ontvangt ze op haar mobiel suggesties voor andere kledingstukken die bij haar persoonlijke stijl passen. Hierna krijgt ze een exclusieve aanbieding voor een van haar favoriete artikelen. Ze is een tevreden klant.
Haar gewoonten en die van haar generatie zorgen voor een verandering in de wijze waarop merken contact maken met de consument. Hierdoor wordt winkelen voor iedereen gemakkelijker en interessanter. De technologie die deze beleving moet realiseren, wordt al gebruikt door bedrijven die niet alleen de generatie Y willen bereiken, maar die met alle klanten een band willen creëren.
Voor veel mensen spelen mobiele apparaten al een centrale rol bij de winkelbeleving (88% heeft tegenwoordig een smartphone en maar weinigen gaan zonder mobieltje de deur uit). Onze favoriete winkels beseffen dat de kloof tussen de mobiele winkel en de fysieke winkelbeleving moet worden overbrugd. Hierbij wordt voornamelijk de locatie van winkelbezoekers gebruikt. Dat is mogelijk doordat 64% zijn mobieltje in de winkel gebruikt. Grote merken investeren flink om deze technologie in de algemene aanpak te integreren en sommige doen dat door middel van 'beacon'-technologie.
McDonald's ging als een van de eersten beacon-technologie gebruiken. Tijdens een proefperiode van vier weken rond Kerst lokten 26 deelnemende restaurants hongerige klanten naar binnen door persoonlijke acties en kortingsbonnen rechtstreeks naar mobiele apparaten van winkelend publiek te verzenden. Het Britse House of Fraser heeft zelfs geëxperimenteerd met beacons in paspoppen, die informatie verstrekten over de kleding op de paspoppen. Er zijn meer onzichtbare krachten die uw winkelbezoek beïnvloeden...
U hebt vast wel eens gezien dat uw tiener de telefoon gebruikte om een liedje te herkennen, of misschien hebt u zelf ooit Shazam gebruikt om een nummer in een café of winkel te herkennen. De Shazam-app van Britse makelij is een groot succes en ruim 100 miljoen mensen gebruiken deze app. Winkels als Office Depot in de VS gebruiken de app nu om aangepaste berichten en aanbiedingen naar klanten te verzenden via een 'audiowatermerk' in de muziek die in de winkel wordt afgespeeld. Dus zorgen ze er vast en zeker voor dat ze een afspeellijst hebben die de aandacht trekt.
Als u een glimp wilt opvangen van de revolutie die technologie op het gebied van winkelen -en veel andere aspecten van ons leven- zal veroorzaken, moet u de steeds veranderende gewoonten van onze, door mobiele apparaten geobsedeerde, tieners in de gaten houden. Merken kunnen, als ze het goed aanpakken, voor een ongekende persoonlijke en zeer aangename winkelbeleving zorgen. Bedank uw tiener dus maar, wanneer ze u weer naar de winkels meesleurt.
Claude Nahon
president International Mood Media
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- McDonald's
- merken
- tiener
- tieners
- president
- winkelen
- millenials
- persoonlijk
- geobsedeerd
- trend
- beacon
- mobiele apparaten
- winkelbeleving
- gastblog
- generation Y
- winkels
- Claude Nahon
- Shazam
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing