Rituelen maken alles leuker: ook het uitpakken
- Food-en-retail
- 7 jul 2015 @ 00:01
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 7 jul 2015 @ 00:01
- Huib Burggraaf
Uit onderzoek* blijkt dat rituelen alles leuker maken. Rituelen versterken gedrag en maken dat we meer genieten. Geen nieuw gegeven, aangezien verschillende merken inspelen op rituelen. Zo wordt koffiedrinken gepromoot als onderdeel van het ochtendritueel.
Meer letterlijk zijn de voorbeelden van het merk Rituals en Lipton Tea Rituals. De merken besteden speciale aandacht aan alledaagse routines. Of neem Hema. Het bedrijf heeft recent haar pay-off gewijzigd van ‘Echt Hema’ naar ‘Hema maakt gewoon bijzonder’.
Deze merkstrategie kunnen we ook doorvertalen naar verpakkingen. Verpakkingen zijn niet langer ‘gewoon praktisch’. Verpakkingen moeten een bijzondere unwrapping experience creëren. Om dit te bereiken moet het uitpakritueel extra leuk worden aangekleed. Vooral bij het geven van cadeaus. En dat betekent dus écht inpakken. Besteed daarom extra aandacht aan de geschenkverpakking: een unieke cadeaudoos met verrassende elementen, een mooie wijnflesdoos gevuld met SizzlePak en een cadeaupapier voorzien van een mooi lint en etiket et cetera.
Op dit gebied kunnen we een voorbeeld nemen aan Japan. Hier staat de verpakkingskunst hoog in aanzien en inpakken is een ritueel op zich. De verpakking wordt zelfs gezien als het belangrijkste element bij het geven van cadeaus. Naast diverse spirituele redenen (waar ik verder niet op inga) wil men dat de ontvanger zich prettig voelt. Via de verpakking geeft de afzender uitdrukking van zijn emotie ten aanzien van de ontvanger. Er wordt daarom zorgvuldig aandacht besteed aan de verpakking. Deze gedachte kunnen we natuurlijk verder doortrekken: Wat straal je als bedrijf uit op de klant, via de verpakking? Kies je voor een blanco hemddraagtasje of een luxe draagtas met koord?
Je kunt er ook voor kiezen om van het uitpakken letterlijk een ritueel te maken. Geef aan op de verpakking hoe deze geopend dient te worden (en geef er uiteraard een leuke twist aan). Uit onderzoek naar de invloed van rituelen, blijkt namelijk dat mensen die chocolade volgens een (uitpak)ritueel aten, de reep als lekkerder beoordeelden dan de proefpersonen die geen instructie kregen. Bovendien namen zij langer de tijd om te proeven en waren bereid om meer voor de reep te betalen. Meer waardering resulteert uiteindelijk dus in meer betalen.**
Tot slot kunnen we de verpakking ook inzetten voor het letterlijk communiceren van rituelen. Bijvoorbeeld door toevoeging van afbeeldingen die worden geassocieerd met rituelen.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die gelieerd zijn aan een ritueel? En zo, ja kun je wellicht aangeven wat dit met jou doet als ontvanger?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
* onderzoek van dr. Heidi Grant Halvorson (Columbia Business School).
** bron: intermediair.nl
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Huib Burggraaf
- moment
- retail
- blog
- merkstrategie
- ritueel
- VerpakkingXpert
- Rituals
- Hema
- uitpakritueel
- unwrap
- inpakken
- cadeaus
- gewoon praktisch
- verpakkingen
- aandacht
- packaging
- design
- Van de Wind
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing