Inpaktrends als onderdeel van de winkelbeleving

Inpaktrends als onderdeel van de winkelbeleving
  • Food-en-retail
  • 13 okt 2015 @ 11:52
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designTrends

Net als bijvoorbeeld mode en interieur, zijn ook verpakkingen onderhevig aan trends. Als retailer speel je hier natuurlijk op in. Een goed retailconcept visualiseert de identiteit van de winkel en creëert beleving bij de consument. De wijze waarop je producten inpakt speelt hierbij een belangrijke rol. Een mooie, eenduidige cadeauverpakking draagt bij aan de winkelbeleving. En door in te spelen op actuele trends vergroot je de aantrekkingskracht. Belangrijke inpaktrends voor het najaar 2015 zijn: stoer & robuust, romantisch & chique, mix & match en klassiek & traditioneel.

Stoer & robuust
Kraftpapier is hot. Van cadeaupapier tot draagtasjes, steeds vaker wordt kraftpapier toegepast in verpakkingsmateriaal. We zien deze trend vooral terug in lifestyle winkels en jeansstores. Kraft heeft een duurzame en stoere uitstraling. De lichtbruine basiskleur biedt legio mogelijkheden om de verpakking te voorzien van een opvallende bedrukking. Populair zijn kraftverpakkingen in combinatie met een stempelafdruk. Dit kan een stempel zijn van je bedrijfsnaam of logo, maar ook een verrassende tekst of populaire print.

Traditionele etiketten maken plaats voor stoere hangtags. Een soort kofferlabels die via een koord of elastiek aan de verpakking worden bevestigd. De hangtags zijn trouwens ook geschikt voor het communiceren van bijvoorbeeld tijdelijke acties of de bedrijfsslogan. Daarnaast zien we kraft vaak in combinatie met touw of strolint voor een extra robuuste afwerking.

Romantisch & chique
Verkopers van lingerie en parfum kiezen liever voor luxere uitstraling. Logisch, want deze uitstraling past bij de producten die zij verkopen. We zien luxe cadeaudoosjes, versierd met lint en mooie strikken. Populair zijn pasteltinten en goud en zilver. Het liefst glanzend en met glitters voor net dat beetje extra ‘sparkle’. Je moet hierbij wel waken voor een bont spektakel. Stem de verschillende onderdelen af op kleur voor een extra chique uitstraling.

Mix & match
Hier ‘mag’ een bont spektakel wel. Verschillende kleuren, patronen en materialen worden gecombineerd. Deze trend zien we ook terug in de mode en interieur en is geïnspireerd op de DIY levensstijl. De verpakking is een kunstwerk op zich, waarbij creativiteit alle ruimte krijgt. We zien combinaties van verschillende cadeaupapiertjes en kleurrijke linten. Het is overigens wel van belang dat je een goede inpaktechniek beheerst en dat je binnen je bedrijf werkt met een duidelijke, herkenbare stijl. Alleen dan wordt een ´knutselwerkje´ een opvallende verpakking. De mix & match trend zien we veel terug bij (kleine) trendy shops.

Klassiek & traditioneel
De feestdagen staan weer voor de deur en Kerstmis heeft toch altijd iets nostalgisch. Veel retailers kiezen daarom in deze periode voor een traditionele verpakking. We zien cadeaupapier en lint in de traditionele ‘kerstkleuren’ rood, groen en goud. Effen of voorzien van een klassieke stippen- of strepenprint. Ook met een klassieke verpakking zit je dit najaar goed.
Welke rol speelt de cadeauverpakking binnen jouw bedrijf? Laat je je leiden door trends of houd je vast aan traditionele inpakmethoden?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken