[verslag] Google over food op Nationaal Foodservice congres: invloed search op eten - digitale keuken in opkomst

[verslag] Google over food op Nationaal Foodservice congres: invloed search op eten -  digitale keuken in opkomst
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2015 @ 15:51
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Tijdens het Nationaal Foodservice congres, georganiseerd door Foodservice Alliance met als thema ‘The bigger picture in a changing world’, gehouden op de Horeca Expo te Gent, presenteerde Ernst-Jan van Leeuwen, Industrie Manager Branding van Google, interessante ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van Google search op smartphone door Millenials. Persoonlijk verslag van aanwezige Fenny van Wees, 'neus' en directeur van de Amsterdamse firma A.van Wees distilleerderij de Ooievaar. 'Een van de leukste trends lijkt de digitale keuken’

Volgens Google gebruikt 87 Procent van consumenten < 35 jaar de smartphone gemiddeld 150 keer per dag, daarvan zegt 79 procent op zoek naar informatie over voedsel, entertainment of nieuws als eerste bron online te zoeken. De zoekopdrachten luiden vooral “ik wil kijken”, “ik wil weten”, “ik wil gaan”, “ik wil kopen”, of “ik wil doen”. De Millenials uiten hun gesproken vragen tegen de Google search app -klik hier voor een demo-  waarna het antwoord via YouTube, Google maps, Wikipedia of elders verschijnt. Volgens Google blijkt dat 60 procent van de mobiele gebruikers binnen 1 uur na een zoekopdracht beslist waar ze gaat eten en 40 procent daarna bewust zoekt op voedselinformatie over producten op de menukaart ter plaatse.

55 Procent koopt na een zoekopdracht binnen een uur online en 95 procent van de vragen als 'Wat zal ik eten' is bestemd voor dezelfde dag. Van de consument die iets wil eten, drinken of anderszins consumeren, zoekt 4 van de 5 op plaats, postcode of directe omgeving naar een geschikte plek. Niet alleen voor online beslissingen maar ook ter ondersteuning van aankopen in een winkel consulteert 82 procent van de gebruikers de smartphone.

Een van de leukste trends lijkt de ‘digitale keuken’. 59 procent van 25-34 jarigen gaat in de keuken aan de slag met een YouTube kookfilmpje op de smartphone als digitale instructeur (zie hier onder).


Daarmee lijkt YouTube de sleutel te zijn tot het creëren van serieuze content rondom voedsel. De filmpjes bieden de consument volgens YouTube vermaak, kennis, inspiratie en gemak, waardoor ze toegankelijker zijn dan andere platforms. Bovendien zijn ze mobiel toegankelijk, is er voor ieder wat wils en draagt het bij tot sociaal contact door het delen van de informatie. Voor foodproducenten, restaurants en cafe’s alle reden om zichtbaar te zijn in de eerste zoekopdracht en de juiste content te bieden. Tegelijkertijd zou dit wel eens het einde van het kookboektijdperk kunnen inluiden.

Fenny van Wees
distillateur & directeur
A.van Wees distilleerderij de Ooievaar


Enkele sheets uit de presentatie

 



Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken