[verslag] Google over food op Nationaal Foodservice congres: invloed search op eten - digitale keuken in opkomst
- Food-en-retail
- 23 nov 2015 @ 15:51
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 23 nov 2015 @ 15:51
- Gastblogger
Tijdens het Nationaal Foodservice congres, georganiseerd door Foodservice Alliance met als thema ‘The bigger picture in a changing world’, gehouden op de Horeca Expo te Gent, presenteerde Ernst-Jan van Leeuwen, Industrie Manager Branding van Google, interessante ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van Google search op smartphone door Millenials. Persoonlijk verslag van aanwezige Fenny van Wees, 'neus' en directeur van de Amsterdamse firma A.van Wees distilleerderij de Ooievaar. 'Een van de leukste trends lijkt de digitale keuken’
Volgens Google gebruikt 87 Procent van consumenten < 35 jaar de smartphone gemiddeld 150 keer per dag, daarvan zegt 79 procent op zoek naar informatie over voedsel, entertainment of nieuws als eerste bron online te zoeken. De zoekopdrachten luiden vooral “ik wil kijken”, “ik wil weten”, “ik wil gaan”, “ik wil kopen”, of “ik wil doen”. De Millenials uiten hun gesproken vragen tegen de Google search app -klik hier voor een demo- waarna het antwoord via YouTube, Google maps, Wikipedia of elders verschijnt. Volgens Google blijkt dat 60 procent van de mobiele gebruikers binnen 1 uur na een zoekopdracht beslist waar ze gaat eten en 40 procent daarna bewust zoekt op voedselinformatie over producten op de menukaart ter plaatse.
55 Procent koopt na een zoekopdracht binnen een uur online en 95 procent van de vragen als 'Wat zal ik eten' is bestemd voor dezelfde dag. Van de consument die iets wil eten, drinken of anderszins consumeren, zoekt 4 van de 5 op plaats, postcode of directe omgeving naar een geschikte plek. Niet alleen voor online beslissingen maar ook ter ondersteuning van aankopen in een winkel consulteert 82 procent van de gebruikers de smartphone.
Een van de leukste trends lijkt de ‘digitale keuken’. 59 procent van 25-34 jarigen gaat in de keuken aan de slag met een YouTube kookfilmpje op de smartphone als digitale instructeur (zie hier onder).
Daarmee lijkt YouTube de sleutel te zijn tot het creëren van serieuze content rondom voedsel. De filmpjes bieden de consument volgens YouTube vermaak, kennis, inspiratie en gemak, waardoor ze toegankelijker zijn dan andere platforms. Bovendien zijn ze mobiel toegankelijk, is er voor ieder wat wils en draagt het bij tot sociaal contact door het delen van de informatie. Voor foodproducenten, restaurants en cafe’s alle reden om zichtbaar te zijn in de eerste zoekopdracht en de juiste content te bieden. Tegelijkertijd zou dit wel eens het einde van het kookboektijdperk kunnen inluiden.
Fenny van Wees
distillateur & directeur
A.van Wees distilleerderij de Ooievaar
Enkele sheets uit de presentatie
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Ernst-Jan van Leeuwen
- Nationaal Foodservice congres
- Foodservice Alliance
- Fenny
- ontwikkelingen
- geur
- Horeca Expo
- distilleerderij
- onderzoek
- smartphone
- iPhone
- Industrie Manager Branding
- neus
- thema
- Van Wees
- search
- Millenials
- Gent
- The bigger picture in a changing world
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing