Deze 5 retailtrends zorgen in 2016 voor theater

Deze 5 retailtrends zorgen in 2016 voor theater
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2016 @ 11:48
  • 26921 x gelezen
  • Link
  • Femke Cuijpers
  • WinkelenTrends

Je ziet ze de eerste maanden van het jaar overal opduiken: trendoverzichten. Wat dragen we? Welke sport beoefenen we massaal? Wat bestellen we op de leukste terrassen? Wat zijn de ontwikkelen op online gebied? Wat ik zelf nog miste, is een overzicht van retailtrends. Wat gaan we nu echt terugzien in de winkels? Vanuit RetailTheater daarom onze preview van vijf veelbelovende vooruitzichten (met voorbeelden!) in de retail. De komende tijd verdiep ik me steeds in een van die trends in een verse blogpost.


De winkel als ontmoetingsplek waar wat te beleven valt

1. Het jaar van verbinding      
2016 gaat nog verder in het verbinden van de kanalen om zo een naadloze ervaring voor de klant te garanderen, op ieder moment en op iedere gewenste plaats. Zo lanceerde Sephora onlangs een winkel waar technologie volledig deel uitmaakt van ieder moment in de klantreis.

2. Durf te experimenteren       
Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je ‘decor’ te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan al zonder grote investeringen. Kijk voor voorbeelden eens naar superflex voorbeelden. Zonder de look & feel van een high end sportmerk te verliezen, weet ook Nike met haar Nike Lab een fluïde winkeldesign te creëren waar producten uitgebreid getest kunnen worden. 

3. Iedere bezoeker een show   
Iedere bezoeker een show  Deze trend gaat gelijk op met de ‘durf’-trend. Een winkel is niet langer een plaats waar men spullen koopt. Zoals we uitgebreid vertellen in ons boek RetailTheater, draait het nieuwe winkelen om beleven en ontmoeten. Dat betekent dat je een afwisselend programma hanteert qua inrichting, acties en pop up (gedeeltes). Ook Atelier Abigal Ahern omarmt de theatertrend: vanuit deze spelregels kleurt deze interieurdesigner ver buiten de lijntjes, en met succes.

4. Op zoek naar stilte  
Steeds meer retailers focussen zich op ‘always on’ en ‘always online’, waardoor het runnen van een webshop en steeds snellere levertijden onvermijdelijk lijken. Iedere trend kent echter automatisch een tegentrend. Ver weg van de 24/7 snelweg vinden we concepten als het Japanse Muji, een compleet andere, rustige wereld in waar schreeuwende uithangborden en snelle marketing verleden tijd lijken.

5. Totaalervaring door zintuigen        
In 2016 gaan retailers veel verder om op zintuigelijk gebied een ervaring neer te zetten. Dit zien we bijvoorbeeld op Multiplex, het warenhuis van de toekomst volgens Britse designer Tom Dixon.

(wordt vervolgd)

Femke Cuijpers
regisseur van winkelbeleving, RetailTheater 


RetailTheater is een boek, een netwerk-bedrijf én een online wereld. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. 

 

 

 

 

Femke Cuijpers

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken