[PIM] Een jongensdroom die uitkomt: het Rotterdamse biermerk Ketelbink
- Food-en-retail
- 11 feb 2016 @ 15:15
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodEvenementMarketing
- 11 feb 2016 @ 15:15
- Gastblogger
Het leven kan raar lopen. Het ene moment brouw je als geintje met je huisgenoten een paar liter bier op de zolder van je studentenwoning, niet veel later ben je eigenaar van het biermerk Ketelbink en wordt je bier geschonken in de populairste cafés van Rotterdam. Dat is het verhaal van Gijs Burgers (29 jaar), die op dinsdagavond 16 februari a.s. op de bijeenkomst van het Platform Innovatie in Marketing bij energieleverancier NLE spreekt. MarketingTribune geeft vijf vrijkaarten weg.
Burgers besloot na zijn universitaire studie in Tilburg om door te studeren in Rotterdam en ontdekte dat Rotterdam nog geen eigen biermerk had.
Gijs moest behoorlijk wennen toen aan Rotterdam: zeker in het begin het was nog wel eens lastig. Maar na verloop ging hij de Rotterdammer en de stad waarderen. In zijn studentenhuis begon hij enkele jaren geleden als fijnproever met het hobbymatig brouwen van bier. Puur voor de grap met een pannetje vol ingrediënten op het vuur, op de achtergrond een Youtube video met instructies en een dosis geduld voor het gistingsproces van ca. 4-6 weken. Wat startte als grapje werd al snel een hit in de omgeving van Gijs en dat smaakte letterlijk en figuurlijk naar meer voor de student bestuurskunde….
4 P’s van Kotler
In tegenstelling tot andere steden, bleek Rotterdam nog geen eigen biermerk te hebben en daar besloot Gijs op in te spelen. Ondanks dat hij totaal geen verstand had van ondernemen, besloot hij al zijn spaargeld bij elkaar te leggen, zijn gevoel te volgen en te investeren in de ontwikkeling van een eigen biermerk. En hoewel Gijs van huis uit geen marketeer is, heeft hij gedurende de ontwikkeling van zijn product diverse essentiële keuzes moeten maken over de 4 P's (product, price, place, promotion) die Kotler voorschrijft in zijn managementboeken.
Het biermerk heeft de naam Ketelbink gekregen. De naam Ketelbink is vernoemd naar het bekende schipperslied ‘Ketelbinkie’ en is één van die gouwe ouwe nummers die nog regelmatig in de kroegen van Rotterdam te horen is. Opvallend is dat zijn bier niet alleen aanslaat bij cafés of kroegen, maar vooral ook bij delicatessenwinkels, (Rotterdamse) cadeaushops en hotels die graag het Rotterdamse bier in hun schappen hebben staan. En als Ketelbink in een café komt te liggen, dan alleen cafés waar Gijs zowel zijn ouders als zijn beste vrienden mee naartoe zou nemen, want Gijs is selectief als het gaat om de distributiekanalen die hij inzet voor ‘zijn’ Ketelbink.
Ook over het product heeft hij een duidelijke mening; geen simpel biertje maar een troebel gezelschap bier dat gezamenlijk gedronken moet worden. Vandaar dan ook zijn keuze om het bier alleen aan te bieden in een fles van 0.75 milliliter welke in het midden van de tafel gezet kan worden. Zo kan men elkaar ritueel bijschenken en moet het bier samen met vrienden gedronken worden.
De toekomst
Gijs heeft de ambitie om zelf een bierbrouwerij te beginnen en zijn biermerk Ketelbink te laten uitgroeien tot meest iconische biermerk van Rotterdam. Nu nog wordt al zijn bier gebrouwen bij twee bestaande brouwerijen waar hij capaciteit inhuurt, maar dat is niet ideaal omdat de vraag naar zijn product structureel hoger ligt dan het aanbod. Zijn droom is om de meest servicegerichte bierbrouwerij van Nederland te starten en z'n plan ligt al klaar. Een brouwerij waar hij niet alleen zijn eigen biermerk Ketelbink zal brouwen, maar ook de ambitie heeft om anderen de mogelijkheid te bieden om hun eigen biermerk te starten, mét ondersteuning van Gijs!
Succesvolle marketing van start-ups & challengers
Proeft het verhaal van Gijs verhaal naar meer? Gijs Burgers spreekt op dinsdagavond 16 februari a.s. op de bijeenkomst van het Platform Innovatie in Marketing bij energieleverancier NLE met als thema; succesvolle marketing van start-ups en challengers met o.a. succescases van De Vegetarische Slager (uitgeroepen tot ondernemer van 2015), online supermarkt Picnic (uitgeroepen tot challenger 2015). Interesse in deze sessie? Ik mag 5 kaartjes weggeven. Stuur daarvoor een mailtje naar: Kim van der Wel, marketing coördinator bij PIM op kim.vanderwel@pimonline.nl
Voor meer info en inschrijven voor deze bijzondere avond klik hier.
Olaf Ouwerkerk
Voice of the Customer bij De Nederlandse Energie Maatschappij
bestuurslid PIM
Gijs Burgers in actie
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- biermerk
- café's
- ondernemer
- PIM
- Rotterdam
- eigenaar
- Platform Innovatie in Marketing
- verhaal
- hop
- bier
- studentenwoning
- bijeenkomst
- Gijs Burgers
- populair
- vrijkaart
- geschonken
- Ketelbink
- bier
- dinsdagavond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing