[Trendtip] Legendarische mode- & reclamefotograaf Guy Bourdin duikt weer op in Parijs

[Trendtip] Legendarische mode- & reclamefotograaf Guy Bourdin duikt weer op in Parijs
  • Food-en-retail
  • 8 mrt 2016 @ 15:16
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • WinkelenCreatie

Studio des Acacias in Parijs heeft altijd de grootste fotografen ter wereld mogen ontvangen voor hun producties, zoals Irving Penn, Richard Avedon en Guy Bourdin. De Franse mode- en reclamefotograaf Bourdin keert nu weer terug naar deze creatieve ruimte. De tentoonstelling ‘Guy Bourdin – The Portraits’ zal meer dan honderd van zijn werken tonen vanaf de vroege jaren ’50 tot de late jaren ‘80. De serie ‘A Portrait to the City’ uit 1950-1955 zal voor het eerst aan de wereld worden getoond.

Deze bestaat uit bruine postenveloppen waarin door Bourdin een negatief en een corresponderende zwart-wit print zijn bewaard als een persoonlijke boodschap voor de toekomstige generaties. Voor ons dus.

Guy Bourdin (1928-1991) was één van de belangrijkste fotografen van Vogue Paris van 1955-1987. Hij schilderde zijn hele leven lang en was daarnaast ook een autodidactische fotograaf die de pagina’s van commerciële modebladen gebruikte als zijn artistieke canvas. Naast Vogue Paris werkte hij ook voor L’Uomo Vogue, Linea Italiana en het Britse cult-tijdschrift Nova. Nadat de Amerikaanse Vogue zijn eerste modeserie voor deze titel zonder zijn toestemming had ingekaderd en voorzien van teksten door zijn foto’s heen, besloot hij verder niet meer voor deze belangrijke modetitel te willen werken.

Zijn reclamecampagnes voor merken als Chloe, Chanel, Versace en Charles Jourdan waren en zijn nog steeds legendarisch voor het vak. Niet alleen de oudere generaties, maar juist ook de jongere generaties bewonderen zijn visionaire werk en de blijvende visuele impact die hij heeft gehad op de naoorlogse fotografie, mode en ‘Zeitgeist’. Bourdin is vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard.

Tijdens zijn leven heeft Bourdin slechts aan enkele tentoonstellingen van zijn foto’s meegewerkt. Ook weigerde hij om fotoboeken met zijn werk uit te geven. Op feestjes en partijen was Bourdin nooit aanwezig. Een belangrijke artistieke onderscheiding voor zijn oeuvre van de Franse overheid weigerde hij principieel. Mode en reclame zag hij als niet meer dan zijn dagelijkse werk.

Na zijn dood heeft zijn enige kind, zoon en erfgenaam Samuel Bourdin (1967) de Estate Guy Bourdin opgericht. Onder zijn leiding is het werk van zijn vader inmiddels tentoongesteld in de belangrijkste musea ter wereld, zoals Tate en het Victoria & Albert Museum in Londen, het Jeu de Paume in Parijs, De National Art Museum of China in Beijing en MUBE in Sao Paulo. Zijn foto’s zijn ook aangekocht voor de permanente collecties door het MOMA in New York, het Getty Museum in Los Angeles en het SFMoMa in San Francisco. Er zijn diverse postume boeken van Guy Bourdin verschenen. De foto’s van Bourdin zijn op alle continenten getoond aan het publiek, behalve in Afrika en het Midden-Oosten.

Nederland speelt een interessante rol in de wereldwijde tweede carrière van Bourdin. Het tijdschrift ‘DutcH’ toonde zijn werk als eerste printmedium na zijn dood in samenwerking met zijn zoon met een cover en een special van 60 pagina’s. Hierdoor noemde Vogue Paris naast Wallpaper ook DutcH als één van de meest belovende nieuwe tijdschriften van de jaren ’90, hetgeen een rake trendvoorspelling bleek. Het eerste retrospectief van Bourdin is ook te zien geweest in fotomuseum FOAM in Amsterdam. Tijdens de opening stond er een wachtrij voor de deur die deed denken aan de wachtende menigte voor de legendarische discotheek Studio 54 in New York.

Ook werd het eerste boek van de Estate Guy Bourdin gepresenteerd in het Hilton Hotel Amsterdam in de aanwezigheid van zijn zoon en Francine Crescent, de inmiddels overleden hoofdredactice van Vogue Paris. Zij gaf niet alleen Bourdin, maar ook zijn tijdsgenoot en Vogue-collega Helmut Newton alle ruimte om zich in volledige artistieke vrijheid te kunnen ontwikkelen tot wereldwijd succesvolle commerciële mode- en reclamefotografen die uiteindelijk ook zijn beland in de internationale canon van de kunstgeschiedenis. Moët & Chandon Nederland en het kunsttijdschrift Catalogue van het bureau CCCP sponsorde dit unieke ‘artvertising’-evenement. En dat bleek een goede PR-zet te zijn, omdat er meer dan 400 gasten van alle leeftijden op deze boekpresentatie afkwamen. Bontjassen en sneakers verenigden zich om het baanbrekende mode- en reclamewerk van Bourdin opnieuw te vieren.

Klaus van den Berg
marktonderzoeker, strateeg en trendwatcher

Guy Bourdin: The Portraits, 2 april 2016 – 30 april 2016, Studio Des Acacias, Parijs. Meer info klik hier.

BEELDIMPRESSIE


fotografie: Guy Bourdin
(onderste foto: de jonge Bourdin zelf)


Copyright alle foto's: The Guy Bourdin Estate, 2016 / Courtesy of Louise Alexander Gallery

 

Klaus van den Berg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken