De verpakkingsstrategie van McDonald's
- Food-en-retail
- 15 mrt 2016 @ 11:53
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - FoodPackaging design
- 15 mrt 2016 @ 11:53
- Huib Burggraaf
Fastfoodketen McDonald’s introduceerde vorig jaar in Australië een nieuw foodconcept onder de noemer ‘The Corner’, als verantwoord alternatief naast het traditionele burgerconcept. De Big Mac maakt in The Corner plaats voor verse salades en sandwiches en zogenaamde ‘hipster’ burgers domineren de menukaart. In plaats van het traditionele sesambroodje zien we verfijnde briochebroodjes en ambachtelijke oerbroodjes.
McDonald’s speelt met deze nieuwe hipsterformule in op de grote trend: consumenten willen bewuster en gezonder eten. Wat betekent deze ontwikkeling voor de verpakkingen van de fastfoodketen?
De fastfoodketen kiest voor een complete rebranding. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Als huisstijldrager en als efficiënt communicatiemiddel. En niet te vergeten: de gewijzigde menukaart vraagt tevens om nieuwe verpakkingsoplossingen. Een quinoasalade stelt andere eisen aan de verpakking dan een Big Mac. De fastfoodketen besteedt veel aandacht aan een opvallend en onderscheidend verpakkingsdesign. Logisch, want de verpakking bepaalt voor een groot deel het gezicht van de burgertent.
Ander materiaal
Al eerder koos McDonald’s in de traditionele restaurants voor kartonnen verpakkingen in plaats van foam. Het materiaal waaruit de verpakking is opgebouwd, bepaalt voor een groot deel de perceptie van de consument. Karton heeft een duurzamer imago dan foam. In de nieuwe formule van McDonald’s domineert de kartonnen verpakking eveneens. De uitstraling is clean, zonder al te veel opsmuk. Back to nature. Dit versterkt de positionering van het bedrijf, waarbij alles draait om gezond en verantwoord eten.
Bedrukking
Het logo van McDonalds is subtiel naar de achtergrond verplaatst. Dit maakt des te meer duidelijk, dat de fastfoodketen een nieuwe weg in wil slaan. De naam ‘McDonalds’ is onlosmakelijk verbonden met het imago van de ‘ongezonde burgergigant’ en om maar te zwijgen over de voedselschandalen die aan de naam verbonden zijn.
Voor de traditionele burgerrestaurants introduceerde McDonald’s begin dit jaar trouwens eveneens een nieuwe look. Ook hier zien we vooral ‘clean packaging’, met in de basis veel wit (voor de bekers) en papierlook (voor de bakjes en zakjes). In dit geval krijgt het logo echter wel een prominente plaats. Er wordt gebruik gemaakt van een groot lettertype in verschillende knalkleuren, dat veel ruimte in beslag neemt op de verpakkingen. Met deze nieuwe verpakkingslijn wil McDonald’s zich profileren als modern en innovatief burgerrestaurant. De nieuwe verpakkingen zijn onlangs geïntroduceerd in de Verenigde Staten, waarna de rest van de wereld volgt.
Kortom, McDonald’s werkt hard aan een nieuw imago, door introductie van een compleet nieuw foodconcept en door herprofilering van de bestaande burgerrestaurants. De verpakking is hierbij een onmisbare schakel. Ken jij andere voorbeelden van foodconcepten, waarbij de verpakking net zo’n prominente rol speelt, als het gaat om (re)branding?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
McDonald's nieuw stijl, restaurantgevel
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- food
- bewust
- prominent
- Huib Burggraaf
- modern
- nieuw
- verpakking
- burgerrestaurant
- McDonald's
- restaurant
- geïntroduceerd
- rebranding
- schakel
- innovatief
- merk
- Verenigde Staten
- foodconcepten
- vlees
- verpakkingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing