[Retailtrend #3] Elke bezoeker een show

[Retailtrend #3] Elke bezoeker een show
  • Food-en-retail
  • 11 mei 2016 @ 11:56
  • 7202 x gelezen
  • Link
  • Femke Cuijpers
  • FoodEvenementCreatie

Als retailer verander je steeds meer in een theatermaker, waarbij jouw winkel het toneel is. Daarvoor is een nieuwe manier van denken nodig: je fysieke winkel is meer dan een verkooppunt, namelijk een plek waar van alles te beleven valt. Hoe doe je dat als je ’gevangen’ zit in je winkelinrichting? De schone taak aan interieurbouwers en ontwerpers om na te denken over meer flexibele en betaalbare oplossingen. Je kunt jouw ‘show’ op die manier meteen veel beter afstemmen op je bezoekers.


Een eigen mini-stad
Voorwaarde is natuurlijk dat je wel weet wie jouw klant is. Hoe ziet zijn levensstijl eruit? Wat vindt hij belangrijk? Wat zijn verwachtingen? Hoe laat hij zich beïnvloeden? Urban Outfitters weet als geen ander wat haar klanten verwachten: inspiratie, tips om er zo goed mogelijk uit zien, een plek waar je kunt delen waar je mee bezig bent, veel lol en een ontmoetingsplek waar ze andere toffe mensen kunnen ontmoeten. 


Urban Outfitters bouwt continu aan haar eigen community. Een blog en alle social media om te inspireren en tips te delen, het ‘Urban On’-loyaliteitsprogramma met speciale kortingen en events voor ‘Urban On Insiders’ en de website die niet alleen inspireert, maar ook activeert met een webshop. Deze kanalen zijn perfect geïntegreerd. Ook met de winkel waar je bijvoorbeeld tijdelijk je Instagram-foto’s kon printen en waar regelmatig events plaatsvinden.



 

Urban Outfitters Lifestyle Village
Met een eigen Lifestyle Village creëert Urban Outfitters een nieuwe standaard als het gaat om community building. Als geen ander weet het kledingmerk de waarden van haar jonge en hippe stijlgroep, waarin vrij denken en zelfexpressie centraal staan, te vertalen in een ‘lifestyle experience’. Door blurring worden winkelconcepten, restaurants, tuincentrum en hotel waarmee de stijlgroep zich identificeert samengevoegd tot een mini-stad. Hierdoor heeft de Lifestyle Village potentie om dé hotspot voor de community van Urban Outfitters te worden.
 

Een winkel waar je niks kan kopen
Consumentenelektronicawinkels hebben veel last van ‘showrooming’. De steeds minder loyale consument is continu opzoek is naar de beste prijs, maar ze willen wél even het product in de winkel bekijken. Samsung draaide het om door een flagshipstore te openen waar je niet eens producten kunt kopen. 



Wat wel kan is kooklessen volgen, concerten bijwonen en alles leren over de nieuwste productontwikkelingen. Alle faciliteiten sluiten aan op de lifestyle van de trendy gadget ‘freaks’. De flagshipstore wordt een technologisch speelplein, waar de producten van Samsung het artistieke en cultureel uitgangspunt zijn. Door de sales uit het concept te halen, creëert Samsung een ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden.


 

 

Van topsport naar winkelsport
Programmeren is een handige manier om de consument aan jouw merk te binden. Voor de klantgroep van jong volwassenen die houden van fashion, uitgaan en er goed uitzien, organiseert Men at Work yoga-, box- en bootcamptrainingen. Met ‘Start looking good’ als thema sluit de kledingwinkel volledig aan op de lifestyle van haar klantgroep, die druk bezig is personal body plans en het showen van het afgetrainde lichaam in de meeste hippe outfits. Door de programmering tot in de detail af te stemmen op de lifestyle van haar stijlgroep, verandert de winkel naar een ontmoetingsplek waar haar stijlgroep graag wil zijn en gezien wil worden.



Femke Cuijpers
partner in RetailTheater
eigenaar Creatieve Kwesties
 


RetailTheater is een boek, een netwerk-bedrijf én een online wereld. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. 

Femke Cuijpers

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken