Hoe Only for Men online en offline combineert

Hoe Only for Men online en offline combineert
  • Food-en-retail
  • 13 mei 2016 @ 15:34
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenWinkelen

Steeds meer retailers kiezen ervoor om zowel een fysieke als een online winkel te openen. Maar hoe ga je om met de verschillen van deze twee soorten shops? In dit artikel schets ik hoe bij Only for Men de online en offline winkels elkaar beïnvloeden en op welke manier wij fysiek en virtueel integreren.

Online naar offline: de review
Reviews invullen. Normaliter een activiteit die met online winkels wordt geassocieerd. We hebben gemerkt dat dit juist een krachtig instrument is om ook offline in te zetten. Als mensen iets bij één van onze fysieke vestigingen kopen, krijgen ze de mogelijkheid om een review achter te laten. De dag na hun aankoop krijgen ze e-mail via Wugly. Via deze e-mail worden ze doorgestuurd naar een korte enquête. Wanneer de mensen deze invullen worden de resultaten online zichtbaar bij de desbetreffende Only for Men vestiging op de website van Wugly. Het inzicht dat de uitkomsten verschaffen koppelen we vervolgens terug aan de storemanagers. Verder zullen we in de nabije toekomst data op productniveau kunnen koppelen.

Van offline naar online: events
Events zijn een goede manier om een doelgroep aan je te binden. Een positieve ervaring kan voor een positieve houding zorgen. Vergeet hierbij het online gedeelte niet. Wij nodigen regelmatig bloggers uit voor onze events. De online exposure is een mooie bonus op een geslaagd offline event.

We organiseren niet alleen events voor mannen, maar ook voor vrouwen. Bij het kopen van kleding gaan de vriendinnen of vrouwen vaak mee naar de winkel. Daarom zijn vrouwen als doelgroep ook belangrijk voor ons. Tijdens de #dressmyfriend events nodigen we vrouwen uit om hun man, beste vriend of vader te kleden. Onder het genot van een hapje en een drankje kunnen de vrouwen hun man een eigen stijl aanmeten. Tijdens de ‘We Love Women’ events die in verschillende vestigingen worden georganiseerd, leggen we juist vrouwen in de watten. Denk aan een weekend waarin vrouwen kunnen genieten van massages, stijladviezen en make-uptips.

Online en offline geïntegreerd: voorraad en personeel
Een voorbeeld van on- en offline-integratie is het plaatsen van online verkoopzuilen in de winkel. Als een klant een kledingstuk wil dat in de vestiging niet aanwezig is, kan het direct via een iPad worden besteld. Op die manier kunnen we vanuit een winkel, net als in het geval van online, de voorraad van de gehele keten aanbieden. Dit is uiteraard niet uniek, maar wel essentieel voor de merkbeleving van Only for Men.

Ook krijgen de medewerkers van onze webshops producttrainingen, die in eerste instantie alleen gericht waren op verkoopmedewerkers uit de winkels. Zo hebben alle medewerkers kennis over nieuwe producten en ontwikkelingen. Dit heeft meerdere voordelen. Enerzijds kunnen onze online medewerkers de kennis gebruiken voor productbeschrijvingen en het beantwoorden van klantvragen op social media. Anderzijds vergroot dit de cohesie binnen het bedrijf.

We willen de onderlinge banden ook versterken door de webshopmanager te laten aanschuiven bij het maandelijkse overleg van de storemanagers. Op deze manier is ook het online gedeelte op de hoogte van de ontwikkelingen in de winkels.

Offline blijft bestaan
De komende jaren zullen online en offline ongetwijfeld nog verder integreren. Hierbij blijven fysieke winkels een belangrijke rol spelen. De ervaring die je klanten kunt bieden in een winkel, is niet te evenaren in een webshop. Technologische ontwikkelingen brengen online en offline dichterbij elkaar, maar wij blijven geloven in fysieke vestigingen. Het is de uitdaging om de best practices van beide verkooppunten met elkaar te verbinden.

Rens Drost
off- en online marketingmanager
mannenmodezaak Only for Men
(inmiddels heeft deze keten 13 vestigingen en twee webshops, red.)



Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken