Verpakkingen worden steeds slimmer

Verpakkingen worden steeds slimmer
  • Food-en-retail
  • 21 jun 2016 @ 11:56
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designInnovatie

De ontwikkelingen op het gebied van intelligente verpakkingen staan niet stil. Technologische innovaties houden de markt voortdurend in beweging. Verpakkingen worden steeds slimmer en steeds meer zintuigen worden geprikkeld, voor een maximale beleving bij de eindgebruiker. Ik bespreek een aantal interessante ontwikkelingen.

Intelligente verpakkingen informeren de gebruiker en bieden merkeigenaren de mogelijkheid om met de consument te communiceren. De verpakking geeft bijvoorbeeld praktische informatie over de houdbaarheid van het product. Nieuwe technieken worden ook steeds vaker ingezet om het merk en/of product te promoten, waarbij de consument op verschillende manieren ‘geprikkeld’ wordt.

Sensoren
Intelligente verpakkingen worden vaak gebruikt in de strijd tegen voedselverspilling. Intelligente verpakkingen monitoren de kwaliteit van de verpakte voedingsmiddelen. Via speciale sensoren of indicatoren wordt de houdbaarheidsduur van het product aangegeven.
Deze houdbaarheidsduur wordt bepaald op basis van verschillende (product)specifieke factoren.
Sensoren monitoren bijvoorbeeld de aanwezigheid van het aantal bacteriën of de vluchtige stoffen die vrijkomen wanneer het product is bedorven. Een ander voorbeeld is het gebruik van Time/Temperature Indicators (TTI’s), die aangeven in hoeverre een product temperatuurschommelingen heeft ondergaan en welke gevolgen dit heeft voor de houdbaarheid. Op dit moment wordt er voornamelijk gewerkt met kleurenindicators: een verandering van kleur geeft (de mate van) het bederf aan. Onderzoekers werken hard aan andere methoden, waarbij de verpakking bijvoorbeeld een signaal afgeeft, dat oproept tot een bepaalde actie.

QR- en AR-codes
Een andere methode om consumenten te informeren via de verpakking is het gebruik van QR- (Quick Response) of AR- (Augmented Reality) codes. Intelligente verpakkingen zijn uitstekend geschikt om jouw merk en/of product te promoten. De verpakking ‘vertelt’ jouw verhaal. Neem de consument mee op ‘virtuele ontdekkingsreis’ naar de herkomst van het product of communiceer een aantrekkelijk actie, zonder dat je wordt ‘beperkt’ door de afmetingen van de verpakking.
De respons wordt bovendien geregistreerd, waardoor je als merkeigenaar waardevolle informatie over de doelgroep kunt verzamelen. Veel (grote) merken maken inmiddels gebruik van een QR- of AR-code op de verpakking. Zo zijn recent alle KitKat-verpakkingen (onderdeel Nestlé) in de UK voorzien van een QR-code. Er zijn maar liefst 74 codes in omloop, die naar verschillende YouTube filmpjes leiden. Het idee: geniet nóg meer van je ‘break’ met KitKat en een leuke film. 

Bewegende verpakking
Het Poolse voedselmerk Mila gooit het over een iets andere boeg. Het bedrijf introduceerde vorige maand een bewegende visverpakking die de versheid van de vis benadrukt. De doos ‘spartelt’, net als een vers gevangen vis. De doos is verbonden met Wi-Fi en sensoren registreren wanneer er iemand in de buurt komt. Op dat moment begint de verpakking te schudden en te springen. In dit geval wordt de intelligente verpakking gebruikt, om een serieuze boodschap op een verrassende, humoristische manier te communiceren. Een letterlijke benadering van de gedachte ‘show, don’t tell’, voor nog meer beleving bij de consument.

What’s next?
Innovaties houden de markt van intelligente verpakkingen voortdurend in beweging. Wetenschappers aan de University of Sheffield hebben recent een manier ontwikkeld, om een interactief scherm op papieren verpakkingen te printen. Verder zijn er verschillende experimenten met ‘pratend’ papier. Voorbeeld hiervan is ‘connected paper’. Wanneer de klant de verpakking aanraakt, begint deze te ‘praten’. Steeds meer zintuigen worden geprikkeld via de verpakking: zien, horen, voelen, ruiken en misschien kunnen consumenten in de toekomst zelfs wel proeven via de verpakking. 

Ken jij specifieke voorbeelden van intelligente verpakkingen, die worden ingezet om (indirect) met de consument te communiceren? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken