Geef de vleesvervanger smoel
- Food-en-retail
- 29 aug 2016 @ 11:30
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - FoodMarketing
- 29 aug 2016 @ 11:30
- Kees Klomp
Laat ik eerst en vooral stellen dat iedereen natuurlijk zelf moet bepalen of hij/zij wel/niet vlees eet. Deze column is geen oproep om vegetariër of veganist te worden. Noch een poging om vleesvervangers te promoten. Maar het Guardian stuk en de kop ervan waarop deze column is gebaseerd, zijn feitelijk gezien wél waar. Ongemakkelijk waar.
Wie industrieel vlees eet, is medeplichtig aan verschrikkingen tegen dieren. Punt. Uit. Productie en consumptie zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Consumeren is geen vrijblijvende daad. Consumeren is nét zo krachtig en net zo belangrijk als produceren. Consumeren is geen kwestie van – vrijblijvend - verantwoordelijkheid nemen. Het is een kwestie van aansprakelijkheid zijn. Je bent wat je consumeert. Door industrieel vlees te kopen - zeg maar het goedkope vlees dat het leeuwendeel van de vleeseters koopt bij de supermarkten - werk je dus voor de volle 100% mee aan de verschrikkingen die dit artikel beschrijft.
De aanbieders van vleesvervangers laten mijns inziens een geweldige commerciële kans liggen. Vleesvervangers profileren zich allemaal als een braaf en gezichtsloos product naast vlees. Puur intrinsiek. Een product zonder enige urgentie. Ik denk dat vleesvangers zich tegen vlees moeten durven positioneren. Laat vleesvervangers het anti-vlees worden. Geef de vleesvervanger smoel! Laat het het-middelpunt-vliegende-kracht worden van een beweging van mensen die gaan en staan voor het beëindigen van - een voor velen nog volstrekt onbewuste en onbekende - misdaad tegen dieren. Shock & Awe! Maak van vleesvervangen de maatschappelijk-betekenisvolle en activistische daad die het feitelijk gezien is!
Ik zie de laatste dagen steeds de Plofkipjes-commercial van Wakker Dier voorbij komen (zie onder). Als producenten van vleesvervangers slim zouden zijn, zouden ze de toon & stijl van Wakker Dier als creatief uitgangspunt nemen. Hard. Maar met humor. Sta ergens voor. Ga ergens over. Laat Nederland zien waarom vlees vervangen van grote betekenis is. Met de gestaag opkomende Betekeniseconomie – het nieuwe socio-economische paradigma dat zijn opmars maakt; waarin de maatschappelijke waarde van bedrijven steeds bepalender wordt voor de zakelijke waarde van bedrijven - beloof ik de vleesvervanger-industrie dan gouden bergen!
Kees Klomp
marketingstrateeg
Lees hier het bewuste artikel uit The Guardian
Kijk hier Cowspiracy, 'as eye-opening as "Blackfish" and as inspiring as "An Inconvenient Truth" in a new cut from executive producer Leonardo DiCaprio'
Vanaf nu zal Kees Klomp regelmatig bloggen op platfporm Food&Retail. Klomp (1968) studeerde Politicologie en Communicatiewetenschap aan de UVA, werkte als strategy director bij bureaus FHV/BBDO en Brand Experience Company/TBWA, en was founding partner van Beyond the Line/Y&R. Hij geldt als zeer ervaren marketingstrateeg met scherpe neus voor trends. Vanaf 2006 richt Klomp zich met zijn bedrijf Karmanomics exclusief op advisering op het gebied van maatschappelijk-betekenisvol ondernemerschap. Klomp schreef meerdere boeken over dit onderwerp; waaronder het onlangs bij Business Contact verschenen Handboek Betekenisvol Ondernemen.
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- veggy
- productie
- supermarkt
- mvo
- doden
- vrijblijvende daad
- aso
- milieu
- goedkoopvlees
- 100%
- Kees Klomp
- consumentenbewustzijn
- column
- Guardian
- biologisch
- aansprakelijkheid
- ndustrieel vlees
- bewust
- vleeseters
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing