Wat wordt de drukste winkeldag in 2016?

Wat wordt de drukste winkeldag in 2016?
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2016 @ 11:21
  • Link
  • Huib Lubbers
    Huib Lubbers

    directeur/eigenaar
    Retail Management Center (RMC)
  • OnderzoekWinkelen

Vorige week konden we lezen in het FD dat Bol.com twee keer zoveel bezoekers en vijf keer zoveel bestellingen verwacht in de maand december t.o.v. een gemiddelde maand! Een extreme drukte waardoor ze voorbereidingen treffen om alle online shoppers tevreden te stellen. Deze voorbereidingen zijn gebaseerd op data en de ervaringen van 2015. Dat deed mij direct denken aan de fysieke retail en wat de winkeliers doen om hun decemberverkopen te optimaliseren. Omdat wij als Bureau RMC dagelijks inzicht hebben in de drukte van winkelstraten vroegen we ons af of het mogelijk is om de drukte in de winkelstraten te voorspellen aan de hand van onze data en ervaringen. We wagen een poging.

Detailhandel in de plus
De seinen staan op groen wat betreft onze economie en winkels zouden daarvan moeten profiteren. Maar is dat ook zo? De retail is misschien wel de meest getergde sector en de faillissementen van V&D en Macintosh liggen nog vers in het geheugen. De detailhandel index van het CBS geeft aan dat tot en met augustus 2016 de omzetontwikkeling een plus kent van 0,6% voor non food producten. De Nationale Shopping Index van CityTraffic, de organisatie die dagelijks het aantal shoppers in winkelstraten telt, staat in het derde kwartaal cumulatief ook op een plus, en wel van 2,6%. Met andere woorden er liepen in de eerste 9 maanden van dit jaar 2,6% meer mensen door de winkelstraten dan in dezelfde periode in 2015. Bij het CBS is nog niet bekend wat de detailhandel index over de maand september zal zijn, maar CityTraffic telde in september 4% meer shoppers, dus we verwachten een plus van het CBS.

Eind goed, al goed?
Dit lijkt een positieve voorbode voor een mooi einde van 2016. Maar wat schetst onze verbazing? De maand oktober was dit jaar duidelijk minder druk dan 2015. De eerste vijf weken van het vierde kwartaal geven een negatief resultaat van 6,4%. Een echte trendbreuk in relatie tot de eerste drie kwartalen van dit jaar. En wat zal dat betekenen voor de rest van het jaar?

Een korte blik op de index van CityTraffic over november en december van 2015 maken duidelijk dat deze laatste maanden druk waren. Het zal dus dit jaar sowieso moeilijk worden om dezelfde hoeveelheid mensen in de winkelstraten te begroeten. Zaterdag 19 december was de drukste winkeldag in 2015. Dat bleek met 13 graden de warmste 19 december ooit gemeten. December was ook de warmste decembermaand ooit en dat leverde een drukke winkelmaand op. Kerst en Oud&Nieuw vielen in 2015 ook wat gunstiger dan dit jaar wat betreft winkelen op vrije dagen. De voorspellingen voor het weer in december zijn gematigd. Niet extreem koud of warm in ieder geval. Alles welbeschouwd verwachten wij dat het 4e kwartaal dit jaar minder drukte zal laten zien in de winkelstraten dan in 2015, hetgeen een druk op de fysieke winkelverkopen zal geven. Er bestaat een lineaire verhouding tussen drukte in de winkelstraten en verkoopresultaten van de winkels, liet een Vedis genomineerde scriptie van UvA student Maud Schijen ons recent zien.

Zaterdag voor Kerst
Dus retailers let op, laat het niet aankomen op de laatste twee weken van het jaar of laat u niet misleiden door de huidig positieve ontwikkeling van de koopbereidheid. Het zal al moeilijk genoeg worden om de verkoopresultaten in het komende kwartaal op het niveau van 2015 te krijgen. Dus elke bezoeker die binnenkomt, zal uw klant moeten worden, want in de avond koopt diezelfde consument massaal op het internet. De drukste winkeldag zal waarschijnlijk zaterdag de 24ste of vrijdag de 23ste december worden. Succes met de komende acht verkoopweken en hopelijk maakt u al het verschil in november.

Huib Lubbers
directeur Bureau RMC

Huib Lubbers

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken