The future is now: Het nieuwe shoppen
- Food-en-retail
- 20 dec 2016 @ 11:47
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 20 dec 2016 @ 11:47
- Huib Burggraaf
In 2017 wordt alles anders. Kassamedewerkers worden vervangen door een app en vakkenvullers worden vervangen door robots. Tenminste, afgaande op de ambitieuze plannen van Amazon. De retailer opent volgend jaar namelijk de supermarkt van de toekomst, waarin geen kassa te vinden is. The future is now. Wat betekent dit voor de verpakking?
De supermarkt van de toekomst
Het Amerikaanse Seattle heeft de primeur: hier zal Amazon volgend jaar de eerste supermarkt van de toekomst openen. De zogeheten Amazon-Go winkel dient als pilot. Shoppers checken in via hun smartphone en kunnen de boodschappen direct in hun tas stoppen. Camera’s registreren alles was er in – of eventueel uit – de tas gaat. Bij het verlaten van de winkel wordt het bedrag automatisch van de rekening afgeschreven via een persoonlijk Amazon-account. Hierin kun je ook de digitale bon terugvinden.
De verpakking blijft nodig
Deze vergaande automatisering heeft misschien niet direct invloed op de verpakking. Of je nu afrekent aan de kassa of via een app, dat maakt geen verschil. De verpakking blijft nodig. Maar ik kan me wel voorstellen dat de informatievoorziening anders wordt. Het Amazon-Go concept roept een Terminator-scenario op, waarin geen plaats meer is voor de mens. Ik weet niet in hoeverre dit daadwerkelijk zo is. Een personal touch is voor veel consumenten immers nog steeds belangrijk.
Praten met de verpakking
Ervan uitgaande dat de menselijke factor ontbreekt, ligt er een belangrijke rol voor de verpakking op het gebied van informatievoorziening. Je kunt natuurlijk niet alles kwijt op de verpakking. Maar de techniek op het gebied van verpakkingen staat gelukkig ook niet stil. Vorig jaar schreef ik een stuk over verpakkingen die in de toekomst misschien wel zouden kunnen praten. Dat zou voor de ‘mensenloze supermarkt’ een uitkomst zijn. De klant scant met zijn smartphone de verpakking en krijgt direct allerlei productinformatie te zien. Of nog een stap verder: er wordt via de verpakking een directe verbinding tot stand gebracht met een klantenservice, zodat de klant zijn vraag rechtsreeks kan stellen, bijvoorbeeld via een chatfunctie.
Automatisch sorteren
Daarnaast kunnen verpakkingen de ‘vakkenvulrobots’ een handje helpen. Er bestaan bijvoorbeeld al speciale sensoren op verpakkingen voor het automatisch sorteren van producten. De producten worden bijvoorbeeld automatisch op houdbaarheidsdatum gerangschikt.
Het klinkt misschien allemaal wat vergezocht. Maar de supermarkt van de toekomst is binnenkort een feit. De digitale transformatie voltrekt zich in een razend tempo. De future is now, dus ook op het gebied van verpakkingen kunnen we heel wat verwachten.
Hoe stel jij je de verpakking van de toekomst voor?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- klant
- smartphone
- VerpakkinXpert
- pakje
- supermarkt
- allerlei
- sensoren
- uitkomst
- distributie
- chatfunctie
- Van Der Windt
- Huib Burggraaf
- scan
- verpakking
- design
- webshop
- productinformatie
- iPad
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing