Wake-upcall voor producent, merk en retailer

Wake-upcall voor producent, merk en retailer
  • Food-en-retail
  • 10 apr 2017 @ 10:38
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingStrategie

De retail zit middenin de grootste revolutie uit haar geschiedenis. Ruwweg elke vijftig jaar vindt een forse verandering plaats. Van de marskramerperiode, het ontstaan van de warenhuizen, de hypermarktperiode, de winkelcentraperiode zijn we nu beland in de digitalisering van de retail. De volgende verandering in de retail laat ditmaal geen 50 jaar op zich wachten, daarvoor gaan de ontwikkelingen vandaag de dag snel, misschien wel te snel voor veel producenten, merken en retailers.

De opkomst van de verticale spelers in de mode en sport in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw hebben het landschap fors veranderd, marketplaces als Amazon en Zalando doen daar nog eens een schepje bovenop. De consument vindt het allemaal prachtig en omarmt de transparantie en het gemak dat internet biedt. Kosteloze levering van de bestelling, retourrecht tot wel 100 dagen, same day delivery en na de start van Amazon in ons land ook de éénuurslevering in de grote steden. Food, kleding, een pizza of de handyman kan in Amerika gewoon thuis al via spraakgestuurde systemen besteld en geleverd worden. 60 miljoen Amerikanen hebben al een Prime lidmaatschap, 6 miljoen huishoudens maken al gebruik van deze Amazon spraakgestuurde service. Zelfs de Duitsers beginnen aan het model te snuffelen, ons land volgt binnenkort. Als je als verkopende partij niet via op dat soort kanalen aanwezig bent betekent dat gewoonweg gemiste omzet. De veranderingen in het distributiemodel zijn immens en niet meer tegen te houden.

Het begint een beetje te wennen
AirBnB, Booking, HRS, Über, Mytaxi, HelloFresh, Marley Spoon, Dollar Shave Club, zelfs Kruidvat biedt een abo op scheermesjes, we beginnen er allemaal aan te wennen. De overeenkomst tussen de eerstgenoemde ondernemingen is dat het technologiebedrijven zijn die vanuit 1 platform worden aangestuurd. Technologie, realtime beschikbare data, processen en enorm veel kennis van de klant zijn de basis voor succes. En laat dat nu net voor veel retailers een zwakke plek zijn. Kennis van de klant lukt nog wel, vooral bij de kleinere retailer, die kent zijn klant van naam en gezicht. In technologie, data en processen lopen veel retailers echter hopeloos achter. Ook niet helemaal onlogisch, aanpassen en investeren in het nieuwe is traditioneel geen sterke kant van retail.

De krimp van de stenen winkels gaat verder
Het aandeel van de zelfstandige retailers is in ruim een halve eeuw teruggelopen van 100 naar 20%, en het einde is nog niet in zicht. Groot wordt steeds groter en de winkelstraten van de grote steden worden gedomineerd door dezelfde namen, het zijn klonen van elkaar. Ook in de ons omringende landen ziet het beeld er niet anders uit, het marktaandeel van de stenen winkels neemt gestaag af. Winkels blijven ook in 2020 met zo’n 60 tot 70% marktaandeel het belangrijkste aankoopkanaal, 20% voor de zelfstandigen, 20% voor de merken die eigen winkels hebben en 20% voor de verticale retailers. Digitalisering sluipt ook de winkels binnen en dat is voor de kleinere retailers een uitdagend hoofdstuk. In automatisering, logistiek en ketendenken loopt fashion retail zeker niet voorop. Food, boeken en elektronica hebben daarin een forse voorsprong.

Is het tij nog te keren?
Kan het tij voor de MKB-bedrijven in de mode-schoenen-sport worden gekeerd? Producent, merk en retailer zullen de hand ineen moeten slaan in verregaande ketensamenwerking. Niet zoals het oude model van de verticale ketenintegratie, daar is 20 jaar over gepraat en het is gewoonweg niet gelukt. Nu kan dit op een moderne wijze worden opgezet vanuit de platformtechniek. Via dit digitale model delen producent, merk en retailer informatie en beschikbare data. Of dat nu de voorraad van de leverancier is, de foto’s, artikelteksten, vertalingen, door het merk beschikbaar gestelde e-marketingcampagnes, doorverkopen, voorraadposities van beide partijen of samenwerkingsmodellen met fulfilmentpartners, pakketvervoerders, call/servicecenters of voorspellende CRM-systemen zijn. Zo ontstaat er symbiose tussen producent, merk en retailer en worden dubbele kosten in de keten voorkomen. Afspraken worden gemaakt over margeverdeling en eigendomsrechten van data, vooral klantendata. Zo kan er ook in de digitale kanalen geld worden verdiend. Het platform bestaat, nu nog de wil om samen te werken.

Sterke innerlijke waarde
Waar geen wil is, is geen weg, en wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen. Tegeltjeswijsheden met een sterke innerlijke waarde, ...als ze niet worden omgezet wacht ons nog een karrenvracht aan bedrijven die het niet gaan redden. Aldus de uitspraak van Vincent Braams, partner van Vendis Capital, eigenaar van Noppies, Humanoid en Petrol Industries, door mij opgetekend in mijn nieuwe boek Retail in oorlog. Meer over dit platform, de samenwerkingsmodellen, de symbiose tussen merk en retailer en het zojuist verschenen boek Retail in oorlog vind je op www.retailinoorlog.nl.

 Ger Boersma
retailexpert en auteur Retail in oorlog





     cover nieuwe boek

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken