Hoogtijdagen voor foodtrucks: zorg dat je opvalt

20jun 201711:40
  • Food-en-retail
  • 14393 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • InnovatieFoodKlant

weblog Met de start van het zomerseizoen zijn de hoogtijdagen voor foodtrucks aangebroken. Bijna elk weekend kunnen foodies zich naar hartenlust uitleven op een foodfestival. Ook op de ‘traditionele’ dancefestivals krijgen foodtrucks steeds vaker een eigen podium en op een trouw- of bedrijfsfeestje mag een foodtruck tegenwoordig ook niet ontbreken. Ons land telde vorig jaar meer dan 500 foodtrucks. Er komen steeds meer foodtrucks bij en ook de grote ketens gaan meedoen. Wie overeind wil blijven moet zich onderscheiden. De concurrentie is moordend.

Je kunt je op verschillende manieren onderscheiden. Bijvoorbeeld met verrassende gerechten en/of bereidingen. Hoewel experts menen dat consumenten toch liever kiezen voor het bekende. Zo kopte Nu.nl begin deze maand: 'Langste rij op foodfestival voor friet, saté en hamburger' [1]. Allemaal aan de friet dus, maar dan wel aan jouw friet! Hoe bereik je dit? Het totaalplaatje moet kloppen voor de ultieme foodsensatie. Alles draait om een goede prijs, kwaliteit en uitstraling.

Overal mayo
Op de prijs van food heeft de verpakking niet direct invloed, maar wel als het gaat om de beleving. Laatst bestelde ik een frietje met mayo bij een foodtruck. Terwijl ik de puntzak aannam van de verkoopster viel de klodder mayonaise op mijn broek. Niet veel later bezweek de frietzak onder de vochtigheid van de saus. De friet was heerlijk, maar het geklieder viel allesbehalve in de smaak. Een dergelijke negatieve ervaring moet je voorkomen. Zorg daarom dat de verpakking klopt. Maak het de consument zo aangenaam en comfortabel mogelijk. Hoe geef je bijvoorbeeld meerdere gerechten mee? Houd er ook rekening mee dat consumenten de gerechten vaak direct consumeren. Eten en drinken gebeurt meestal staand.

Presentatie
De wijze waarop je food presenteert en serveert beïnvloedt de beleving bij de consument. Je steekt veel tijd en energie in een gave gepimpte truck; vergeet dan ook de verpakking niet. Uit onderzoek blijkt zelfs dat verpakkingen de smaakperceptie bij de consument kunnen beïnvloeden. Een feestje voor het oog is een lust voor de mond. Vergeet dit niet. De verpakking is bovendien een belangrijke schakel in de communicatie tussen merk/foodformule en consument.

Social sharing
Maak van de verpakking een ervaring die het delen waard is en vergroot jouw online zichtbaarheid. De tijd dat als je het als foodtruck redt zonder Social Media is voorbij. Sterker nog: Social Media wordt door experts gezien als brandstof voor de foodtruck. Je moet blijven ‘tanken’ om de concurrentie het hoofd te bieden. Met een opvallende en unieke verpakking stimuleer je social sharing en bereik je een nog groter publiek.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bron [1]: 
http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4751124/langste-rij-foodfestival-friet-sate-en-hamburger.html



 

Huib Burggraaf

Huib Burggraaf »

Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV

Functie: VerpakkingXpert


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken