[Anneke Ammerlaan] Technologie en romantiek

[Anneke Ammerlaan] Technologie en romantiek
  • Food-en-retail
  • 26 jun 2017 @ 10:34
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • FoodTrends

Eindelijk is het zover: groente is de grootste trend in food. Iedereen zit er bovenop. Bedrijven die niets met food te maken zoals Panasonic begeven zich ineens in de groenteteelt. Dat lijkt vreemd, maar zij hebben verstand van technologie, het produceren in high care ruimtes en innoveren. Sla is dan maar een paar stappen verwijdert van televisies. Die verdwijnen sowieso net zoals de cd-speler.

En eten moeten we altijd. Zeker met de groeiende wereldbevolking is dat een goede investering. De ontwikkelingen in de voedselproductie worden dan ook steeds meer van Silicon Valley, dan van de telers. Zeker op de korte termijn, omdat Silicon Valley niet de ballast heeft van het traditionele telen en er volkomen open ingaat. Vergelijk het maar een beetje met internet. Volgens de klassieke media zou het zo’n vaart niet lopen. Nu 20 jaar later is de wereld van informatie volkomen veranderd.

In wat er gebeurt in de teelt en hoe de consument groente ziet, zit een heel grote discrepantie. De consument heeft groente nét pas ontdekt en bij die ontdekking hoort het romantische beeld van een groenteplantje in de volle grond.

Vanuit dat romantische gevoel is groente inmiddels de verpersoonlijking van veel andere trends geworden. Zo speelt in communicatie de anti-verspillingstrend zich helemaal af rond de reststromen in met name de tuinbouw. Kromkommer en de antiverspillingsfabriek hebben de sympathie van de consument. Ze geven een dubbelgoed gevoel: als ik zo’n product koop ben ik duurzaam bezig én ik eet meer groenten.

Hetzelfde geldt voor koolhydraten: de courgettelasagne en broccolirijst en spaghettinoedels zijn de metafoor voor minder koolhydraten eten. Ze vervangen een deel van echte rijst en echte pasta. De dubbele bonus voor de consument is het op een supermakkelijke en ook nog eens lekkere manier eten minder koolhydraten en meer groenten.

De belangrijkste trend wordt groente als de smaakvervanger van vlees: letterlijk in de bloemkoolsteak, auberginebiefstuk of – zoals Tesco in het assortiment heeft – ‘portobello stripes’. In repen gesneden portobello’s die je bakt en kruidt zoals vroeger de reepjes vlees van de slager. Bijvoorbeeld met gehaktkruiden of een teriyakimarinade die eigenlijk bedoeld is voor kip. Meer impact op groenten krijgt het smaak geven met behulp van bereidingswijzen die voor vlees worden gebruikt: roosteren in de oven, grillen op de barbecue, bakken in de koeken- of grillpan en langzaam stoven. Sous-vide, het vacuümverpakt garen van groenten, werd al gebruikt, maar nu experimeert men de methodes die voor vlees gebruiken, zoals vooraf kruiden toeveogen of het afbakken van de sous-vide producten. Je maakt zo een heerlijke hotdog van een wortel en zelfs ‘boterhamworst’ als je die wortel in plakjes snijdt.

Consumententrends zijn te begrijpen. We zijn tenslotte allemaal ook consument. De technologische ontwikkelingen zijn, zeker vanuit het oude beeld van telen, vaak niet te vatten. Het zijn juist die ontwikkelingen die de komende jaren de grootste verandering teweegbrengen. Blijf op de hoogte en laat de fabrikanten van televisies niet de groente van uw brood eten.

Anneke Amerlaan
food & retail trendwatcher
anneke@annekeammerlaan.nl

 

 

beeld boven: 24Kitchen

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken