De supermarkt als ontmoetingsplek

1aug 201711:22
  • Food-en-retail
  • 17701 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • WinkelenPackaging

weblog Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? Albert Heijn bestaat 130 jaar en ging in het kader hiervan op onderzoek uit. De supermarktketen vroeg millennials en 65+’ers onder andere naar hun ideeën over de supermarkt van de toekomst, duurzaamheid over 20 jaar en eten in 2025. De conclusie: 'De supermarkt van de toekomst is een groene, sociale ontmoetingsplek vol inspiratie' [1]. Welke gevolgen heeft dit voor de verpakking?

De belevingssupermarkt 
In 2025 is er volgens de ondervraagden een 'belevingssupermarkt'. Boodschappen doen is volgens de millennials een uitje geworden. Je gaat alleen nog naar de supermarkt voor de ‘vergeten boodschappen’, want je bestelt alles online. De supermarkt van de toekomst is volledig geautomatiseerd. Kassières maken plaats voor voedings- en gezondheidsdeskundigen. Als het om beleving en inspiratie gaat, dan spelen verpakkingen een belangrijke rol in het toekomstige supermarktconcept.

Verpakking als (merk)beleving
Verpakkingen versterken de winkelbeleving en beïnvloeden het koopgedrag. Daarnaast is de verpakking een belangrijke schakel in de communicatie tussen merk en consument. Verpakkingen weerspiegelen de merkidentiteit en beïnvloeden de producttevredenheid. Het retaillandschap verandert en de verpakking stelt merken in staat om hierop in te spelen. Consumenten willen veilige, duurzame en authentieke producten en zijn op zoek naar interactie. In al deze facetten kan de verpakking voorzien.

Plastic verpakkingen verdwijnen
Maar de verpakking moet ook ‘mee veranderen’. Afgaande op de uitspraken van de millennials en 65+’ers verdwijnt plastic - zoals we dat nu kennen - uit de schappen. “In 2025 zullen alle verpakkingen volledig afbreekbaar, recyclebaar en herbruikbaar zijn.” Nieuwe, innovatieve concepten vragen eveneens om nieuwe verpakkingsoplossingen. In de Albert Heijn XL in Purmerend is boodschappen doen een bijzondere beleving met verschillende choose-it-yourself concepten, zoals een ‘zelfpluk kruidentuin’ en schaal- en schelpdieren scheppen. Steeds meer supermarkten bieden verse (to go) maaltijden aan. Blurring vraagt eveneens om grensverleggende verpakkingenconcepten. Ben jij klaar voor de supermarkt van de toekomst?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bron:
[1] Infographic Supermarkt van de toekomst. 

Huib Burggraaf

Huib Burggraaf »

Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV

Functie: VerpakkingXpert


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken