[Anneke Ammerlaan] Help me met niet verspillen
- Food-en-retail
- 17 aug 2017 @ 10:07
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MVOMarketingFood
- 17 aug 2017 @ 10:07
- Gastblogger
Een paar weken geleden gebeurde het me weer: twee bakken mascarpone voor de prijs van één. Voor mijn toetje had ik er maar eentje nodig. Maar ja: als ik die ‘gratis’ tweede laat staan, ben ik wel een dief van mijn eigen portemonnee. Vanmorgen kwam ik tot de ontdekking dat die tweede bak nog steeds in de koelkast staat. Ver over de datum. Gevolg: die tweede bak belandde in de grijze container.
Wat een bizarre verspilling weer, en zo onnodig ook. Ik ben er ook wel een beetje boos om. Boos op mezelf, omdat ik weer zwicht voor het adagium van ‘gratis’, maar ook op de supermarkt. Die zet mij aan tot meer kopen dan ik nodig heb. Met houdbare of alledaagse producten geen probleem, maar met verse, luxere wel. Met een euro of misschien vijftig cent korting had ik me ook al spekkoper gevoeld.
Die ‘twee voor een-aanbiedingen’ begrijp ik vanuit de supermarkt wel, volume zet je hoger op de ranglijsten, maar dit past echt niet meer in het anti-verspillingsdenken van nu. Want wil je er nu bij horen, dan moet je als supermarkt de verspilling terugdringen en daar vooral over communiceren. En terecht. Een goede beheersing van de (vers)keten levert uiteindelijk ook geld op. Ook bij producenten zie je die ontwikkeling. Voor hun reststromen hebben ze vaak al een bestemming. Binnen antiverspilling zoeken ze nu vooral naar duurzamer gebruik van die reststromen. Dat levert meer geld op voor de producten of ze hoeven niet meer voor de afvoer van bijvoorbeeld plantenresten betalen, omdat de industrie ze weer als grondstof voor bijvoorbeeld karton verwerkt. De grootste verspilling zit bij de consument thuis.
Geen nieuws. Maar alles in de communicatie naar die consument gaat over het ethische en duurzame aspect van verspilling. Die tweede bak mascarpone die ik heb weggegooid, heeft me geen geld gekost. Het nare gevoel is vooral ethisch: ik heb eten weggegooid, maar wat eigenlijk veel belangrijker is, is de kapitaalvernietiging van dat ene bakje mascarpone. Een koe heeft melk gegeven, iemand heeft daar mascarpone van gemaakt, die is in een bakje gestopt, dat is vervoerd naar de winkel en door de caissière over de scanner gehaald. Allemaal handelingen die alleen maar tot de prullenbak hebben geleid.
Toch zie ik in de winkel ook nog veel kapitaalvernietiging. Neem aardappels; hoe meer licht ze krijgen, hoe eerder ze aan bederf onderhevig zijn. In menig supermarkt liggen in vol daglicht met ook nog eens een extra spot erop. Je ziet de aardappels bij wijze van spreken groen, dus onverkoopbaar, worden. Op een vleeswarenafdeling zie ik juist het tegenovergestelde. Daar ligt een deel van het assortiment zozeer in het donker dat de consument over het product heen kijkt en artikelen te lang blijven liggen. Antiverspilling heeft wel degelijk een ethische waarde, maar de duurzame toekomst zit vooral in het voorkomen van kapitaalvernietiging. Steeds meer consumenten worden zich daar bewust van.
Anneke Ammerlaan
food & retail trendwatcher
Ammerlaan & Mosch Vision on Food
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- onverkoopbaar
- kliekjes
- waste
- aardappels
- bederf
- communicatie
- marketing
- n groen
- consument
- verspilling
- look
- consument
- winkel
- bio bak
- retail
- kapitaalvernietiging
- licht
- recycle
- thuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing