Foodverpakkingen optimaliseren voor online

Foodverpakkingen optimaliseren voor online
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2017 @ 11:34
  • 14063 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • PackagingMarketingFood

In vergelijking met andere branches blijft de online verkoop van food nog achter. Maar volgens kenners is het slechts een kwestie van tijd, want de digitale revolutie in food zet in hoog tempo door. De digitalisering zorgt voor nieuwe uitdagingen (en kansen) op het gebied van verpakkingen. Ben jij al voorbereid?

Uit cijfers van Thuiswinkel.org [1] blijkt dat de online verkoop van food/near food in 2016 33% is gestegen ten opzichte van 2015. Verschillende bronnen voorspellen ook in 2017 een explosieve groei. Supermarkten en speciaalzaken bieden naast een fysieke locatie steeds vaker een online verkoopkanaal. Daarnaast ontstaan er meer (nieuwe) thuisbezorgformules en aanbieders van maaltijdboxen.

Kwaliteit
Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de voedselmiddelenindustrie en het digitaliseren van food brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zeker als het gaat de online verkoop van verse, gekoelde of juist warme producten. Hoe zorg je dat de producten vers blijven en op de juiste temperatuur worden afgeleverd bij de consument? Geen klant zit te wachten op koude, slappe friet of een verlepte krop sla.

Met een goede verpakking kun je de houdbaarheid en kwaliteit van eten behouden en zelfs optimaliseren. Die ‘goede verpakking’ is voor elk product weer anders. Yoghurt stelt andere eisen aan een verzendverpakking dan vers fruit of een afhaalmaaltijd. En dan heb je ook nog te maken met allerlei externe factoren, zoals de bezorgtijd en het soort vervoer. Een bestelbus of scooter kan bijvoorbeeld verschil maken.

Actieve verpakkingen
Het antwoord op het digitale verpakkingsvraagstuk voor food wordt vooral gezocht in actieve verpakkingen. Actieve verpakkingen conditioneren de lucht in de verpakking, waardoor chemische afbraakprocessen worden geremd en micro-organismen worden beïnvloed. Simpel gesteld wordt de ideale atmosfeer gecreëerd, waarbinnen het product optimaal gedijt. We zien in dit kader bijvoorbeeld verpakkingen met specifieke micro-perforaties of verpakkingen die de koude-keten optimaliseren. De ontwikkelingen op dit gebied staan allesbehalve stil en er komen steeds meer innovatieve foodverpakkingen op de markt.

Nieuwe mindset
Digitalisering van food zet de foodverpakking ook in een ander marketingperspectief. Bij online bestellingen is de verpakking vaak het laatste contactmoment tussen de klant en een bedrijf. De verleidelijke elementen van de fysieke winkel ontbreken. De wijze waarop de producten worden afgeleverd is van grote invloed op het beeld dat de ontvanger vormt over jouw bedrijf of merk. Hierbij draait het niet alleen om kwaliteit; het oog wil ook wat. Presentatie van food wordt steeds belangrijker en dat geldt net zo goed voor online. Maak van het ontvangst- en uitpakmoment een feest.

Duurzaam
Natuurlijk mag het duurzaamheidsaspect in dit stuk niet ontbreken. Meer online verkopen betekent meer verpakkingsmateriaal. Verpakken moet efficiënter, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. De nadruk ligt voornamelijk op het verpakken van minder lucht, het gebruik van minder en/of lichter materiaal en hergebruik. We zien bijvoorbeeld steeds meer ‘op maat’ verpakkingsoplossingen, maar ook creatieve oplossingen waarin de foodverpakking (na reiniging) een tweede leven krijgt, bijvoorbeeld als opbergdoosje.  

Ken jij nog meer voorbeelden van foodverpakkingen die zijn aangepast voor online?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bron:
[1] https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3348/online-bestedingen-passeren-de-grens-van-20-miljard-in-2016

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken