Trends in verpakkingsdesign 2018

Trends in verpakkingsdesign 2018
  • Food-en-retail
  • 24 okt 2017 @ 10:03
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

Nog maar twee maanden tot het nieuwe jaar. Tijd om alvast vooruit te blikken op de nieuwste trends op het gebied van verpakkingsdesign. Hoe trakteer je klanten in 2018 op een unieke uitpakbeleving?

Back to basic
In een tijd waarin veel onzekerheid heerst, grijpen ontwerpers terug naar de basis. De ‘back to basic’ trend zet ook in 2018 door. De trend gaat uit van een minimalistisch design (less is more) en is grotendeels geïnspireerd op de natuur. We zien rustige, natuurlijke patronen, waarbij een lichte, vaak witte, basis de boventoon voert.

Vrolijke prints
We kunnen de onzekerheid ook overschreeuwen met drukke, vrolijke prints. Deze trend is een duidelijke tegenhanger van ‘back to basic’. We zien gedurfde grafische patronen, waarbij er een opvallende mix wordt gemaakt tussen verschillende stijlen en kleuren. Strepen, bloemen, dieren(huiden), illustraties… alles mag, zelfs op één verpakking. De gedurfde combinaties geven de verpakking iets eigenzinnigs en artistieks.

Klare taal
2018 ‘zegt’ de verpakking waar het op staat. Letterlijk door middel van klare taal. Consumenten willen duidelijkheid en de verpakking voorziet in deze behoefte met een aansprekend typografisch dessin en rake teksten.

Gepersonaliseerde verpakkingen
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan unieke, eigen producten. Dit resulteert in nieuwe concepten waarbij klanten zelf hun maaltijd, outfit of meubelstuk samenstellen. In 2018 kunnen klanten ook zelf hun verpakking samenstellen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit een aantal kleuren / dessins cadeaupapier en verschillende afwerkingen en decoraties. Of wat denk je van een eigen unieke bedrukking? De verpakking wordt ter plaatse gemaakt, conform de wensen van de klant.

Be cool and ‘sharable’
Met de opkomst van Social Media vinden consumenten het steeds belangrijker om bij ‘hippe’ bedrijven te kopen. Ook hippe verpakkingen doen het goed, want daar wil men graag (online) mee gezien worden. Hoe cooler de presentatie (dit geldt zowel voor non-food als food) hoe hoger het ‘sharable’-gehalte. Onderscheiden was altijd al een belangrijke voorwaarde voor succes, maar nu meer dan ooit. Hoe val je op? Zorg voor een creatief, verrassend design, eventueel met een vleugje humor of een uniek eigen verhaal.

Is jouw verpakkingsassortiment al klaar voor het nieuwe jaar?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken