Foodtrends en packaging design in 2018

Foodtrends en packaging design in 2018
  • Food-en-retail
  • 21 nov 2017 @ 11:38
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodTrendsPackaging design

Food en verpakkingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Trends en ontwikkelingen in food vragen om nieuwe, innovatieve verpakkingsoplossingen. Welke foodtrends[1] staan ons in 2018 te wachten en welke rol speelt de verpakking?

Transparantie
De trend van transparantie zet ook in 2018 door. Consumenten willen weten wat ze eten en drinken en hebben een voorkeur voor veilige, milieuvriendelijke en ethisch verantwoorde producten. De verpakking is een belangrijke informatiedrager. De onderzoekers voorspellen dat er meer claims met onderbouwing op producten zullen verschijnen, die consumenten helpen om bewuste keuzes te maken.
Maar op de verpakking zelf kun je doorgaans niet zoveel informatie kwijt. Daarom zal in de toekomst steeds vaker gebruik worden gemaakt van QR-codes of Augmented Reality (AR) op verpakkingen. Een voorbeeld van deze laatstgenoemde techniek is de AH Productscanner. Wanneer de consument de AH eigen-merk producten scant krijgt hij informatie over herkomst, ingrediënten, allergenen en voedingswaarden. Een andere oplossing om het ruimtegebrek op verpakkingen te compenseren zijn multi-layer labels of hangtags. Wanneer je de foodtrend letterlijk neemt kun je overigens ook denken aan transparante verpakkingen, die direct een (deel) van de inhoud prijsgeven.

Goed voor jezelf zorgen
Consumenten ervaren het moderne leven als hectisch en stressvol. Gezond eten wordt steeds belangrijker en consumenten zijn zich steeds meer bewust van de potentiële gezondheidsrisico’s van suiker, zout en vet. ‘Weet wat je eet’ wordt steeds meer ‘meet wat je eet’. Ook hier ligt een belangrijke rol voor de verpakking als informatiedrager én adviseur. De trend van personaliseren hangt hier nauw mee samen.

Personalisatie van food
Consumenten willen voedsel dat speciaal voor hen is samengesteld of gemaakt. De verpakking geeft niet alleen informatie over wat je eet, maar voorziet ook in een maatwerk advies waarbij rekening wordt gehouden met leeftijd, geslacht , persoonlijke voorkeuren, allergieën etc. Je kunt deze trend ook vertalen naar verpakkingen met een eigen naam of persoonlijke boodschap. Starbucks past deze wijze van personaliseren van verpakkingen al jaren toe door de naam van de klant op de beker te schrijven.

Nieuwe sensaties
Food moet alle zintuigen fascineren. In 2018 wordt textuur een nieuwe belangrijke smaaksensatie. Het gaat dan om de ervaring van het geluid en het gevoel in de mond. Een voorbeeld hiervan is de Limited Edition Oreo Firework. Zoals de naam al doet vermoeden knetteren deze Oreo’s in je mond. Eveneens belangrijk is de visuele waarneming. We proeven met onze ogen en dit vraagt om een bijzondere foodpresentatie. Ook hier ligt een prominente rol voor de verpakking.

Is jouw verpakkingsassortiment al klaar voor het nieuwe jaar?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
 

[1] Een groot deel van de hier beschreven foodtrends zijn bepaald op basis van het rapport van marktonderzoeksbureau Mintel ‘Global Food & Drink Trends 2018’  http://www.mintel.com/global-food-and-drink-trends

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken