Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame
- Food-en-retail
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - FoodCampagnes
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Kees Klomp
Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Toen Rabo aankondigde dat ze het allemaal anders gingen doen met 'communicatie-coalities' had ik de goede hoop dat we dat ook echt terug zouden gaan zien in de communicatie. Niets is minder waar gebleken. De nieuwe campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is volstrekt achterhaalde reclamemeuk.
Rabobank heeft zich laten verleiden om zijn heil te zoeken op de platgetreden weg van de belofte; en iedere zichzelf respecterende reclamemaker weet dat die weg morsdoodlopend is. Consumenten zijn anno 2017 helemaal klaar met grote woorden en doelen. En al helemaal als die door banken worden uitgesproken.
Als Rabobank gewoon had laten zien wat ze al jaren en jaren doén om honger de wereld uit te helpen, was Nederland diep onder de indruk geweest.
Het reclamebureau of die zogenaamde nieuwerwetse communicatie-coalitie had er voor moeten zorgen dat Rabobank begrijpt dat het in de Betekeniseconomie draait om storydoing: om het delen van daadwerkelijke daden in plaats van loze, lege beloften...
Als de consternatie omtrent de Rabobank campagne iéts laat zien, is dat wat mij betreft het failliet van de old school reclamewereld....
Kees Klomp
Purpose Business consultant, mentor, author, speaker & entrepreneur
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- Betekeniseconomie
- Havas Lemz
- Kees Klomp
- reclamebureau
- pitch
- honger
- Rabobank
- voedselprobleem
- megastallen
- campagne
- Leendert Bikker
- Rabo
- mentor
- Purpose Business consultant
- failliet
- reclamewereld
- bank
- consternatie
- old school
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing