’t Heerlijk avondje is gekomen, maar tijd om achterover te leunen is er niet

’t Heerlijk avondje is gekomen, maar tijd om achterover te leunen is er niet
  • Food-en-retail
  • 5 dec 2017 @ 11:09
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

Het waren weer hectische weken voor de pakketdiensten. Sinterklaas koopt zijn cadeaus steeds vaker online. In 2016 zagen we al een omzetgroei van 35% ten opzichte van 2015 (933 miljoen versus 1,26 miljard) [1] en de verwachting is dat het aandeel online dit jaar nog hoger ligt.

Black Friday en Cyber Monday deden hier nog een schepje bovenop, door alle verkooprecords te verbreken. Maar tijd om achterover te leunen is er niet, want de Kerstman komt eraan. Ik help je graag een handje met een paar praktische verpakkingstips en -ideeën.  

In 2015 was de Kerstman traditioneler dan Sinterklaas. Het aandeel online was 66% voor Kerstmis versus 71% voor Sinterklaas. Experts voorspelden toen al een verschuiving in de feestdagenomzet en zij kregen gelijk. In 2016 lag de online omzet rond de kerstperiode aanzienlijk hoger dan de omzet in de aanloop naar Sinterklaas en de prognoses voor 2017 zijn niet anders. Dat de Kerstman Sinterklaas overtreft ligt volgens Thuiswinkel.org onder meer aan de aard van het feest. Waar het bij Sinterklaas vooral om kleinigheidjes draait, wordt er voor Kerstmis meer geld uitgegeven aan een cadeau.

Waar voor je geld
Natuurlijk verwacht de consument waar voor zijn geld. Een mooie, luxe cadeauverpakking mag dan zeker niet ontbreken. Klanten bestellen een cadeau, dus zij verwachten een cadeau. Steeds meer webshops bieden een inpakservice aan. Dat is handig, maar dan moet je er wel echt een feestje van maken. Met een simpel inpakpapiertje kom je vandaag de dag niet meer weg. Zeker niet als het om luxe cadeaus gaat. Lintjes, strikjes, een persoonlijke boodschap of zelfs een luchtje. Maak een cadeauverpakking die alle zintuigen prikkelt. Vergeet hierbij overigens de verzenddoos niet; de verzenddoos is immers jouw eerste ‘fysieke contactmoment’ met de ontvanger.

Retouren
Veel klanten bestellen last minute hun cadeaus online. Daarom is een tijdige en flexibele levering rond de feestdagen extra belangrijk. Dit geldt ook voor het retourproces. Een goed georganiseerd retourproces is een belangrijke verkoopstimulans. Er zijn verschillende verzendverpakkingen op de markt met een handige retourfunctie.

Online kerstboodschappen bestellen
De Kerstman koopt overigens niet alleen cadeaus online. Ook op het gebied van food voorspellen experts een recordaantal online bestellingen. Bij steeds meer supermarkten kun je tegenwoordig online boodschappen bestellen. Uit onderzoek blijkt dat met name de verkoop van luxe maaltijdboxen, delicatessen en wijnen en speciaalbieren een grote vlucht neemt[2]. Retailers haken handig in op de feestdagen met speciale kerstboxen en verruimde bezorgopties. Dit werkt eveneens een omzetstijging in de hand. Zo bezorgt Albert Heijn dit jaar voor het eerst op zondag 24 en 32 december. Mede hierdoor verwacht de supermarktketen een stijging van 35% meer online aankopen in de aanloop naar Kerstmis dan een jaar eerder[3]. Albert Heijn spreekt van een militaire operatie en zet fors meer mankracht in, maar de verpakking kan eveneens een helpende hand bieden.

Het verzenden van verse en temperatuurgevoelige producten vraagt om een zeer efficiënt verpakkingsproces. Verpakkingen worden op dit gebied steeds innovatiever. Naast speciale thermo- en isolatieverpakkingen zien we bijvoorbeeld steeds vaker multifunctionele verpakkingen. De verpakking doet dienst als opslag-, verzamel-, en distributiebox ineen, waardoor je minder hoeft om te pakken. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in het e-fulfilmentproces, gelet op efficiënte verwerking, verzenden en retourneren. Met een slim verpakkingsconcept neemt de verwerkingssnelheid aanzienlijk toe, heb je minder uitval en zorg je voor een uitpakfeestje. Dat is onmisbaar, zeker rond de feestdagen.

Is jouw verpakkingsassortiment al ‘kerstproof’?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bronnen:

[1] https://www.thuiswinkel.org/kennis/publicatie/28/online-sinterklaasverkopen

[2]  https://www.thuiswinkel.org/kennis/publicatie/29/online-kerstverkopen

[3] https://www.emerce.nl/nieuws/ah-recordaantal-online-bestellingen-verwacht

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken