[Kees Klomp] Vandaag lanceren we de Wereldbol
- Food-en-retail
- 12 dec 2017 @ 10:55
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - MarketingFoodMVO
- 12 dec 2017 @ 10:55
- Kees Klomp
Het maatschappelijke probleem van honger heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Het was honger dat mijn maatschappelijke engagement ontwaakte. Ik kan me goed herinneren dat er in mijn jeugd voor het eerst mensen stierven van de honger. Tijd voor actie!
Op televisie waren dagelijks beelden te zien van de hongersnood in Afrika. Ik weet nog dat ik als jongen zat te dineren met mijn ouders en geen hap meer door mijn keel kon krijgen door die beelden. Ik vond het onbegrijpelijk dat wij hier volop te eten hadden en zelfs eten weggooiden, terwijl er daar mensen stierven omdat ze helemaal niets te eten hadden. Die verontwaardiging is nooit verdwenen. Sterker nog; die verontwaardiging is alleen maar sterker geworden nadat ik me op latere leeftijd nader ben gaan verdiepen in de problematiek van honger.
Honger
Er zijn op dit moment bijna 800 miljoen mensen met chronische honger. 800 miljoen!!! Dat is meer dan 10% van de totale wereldbevolking. 10% van de wereldbevolking is anno 2017 ondervoed door weinig, slecht en eenzijdig eten. Dat terwijl er tegelijkertijd een ware epidemie van obesitas gaande is en een bijna onvoorstelbare mate van voedselverspilling. Ik vind dat – ook als volwassenen – nog steeds onvoorstelbaar en volstrekt onacceptabel.
Het goede nieuws is echter wel dat honger een oplosbaar probleem is. Sterker nog; het einde van honger is zelfs al in zicht. Met de juiste inspanningen, kunnen we honger vóór 2030 voor eens en altijd de wereld uitbannen.
De Wereldbol
Ik kon dat positieve perspectief niet weerstaan, en bedacht daarom De Wereldbol. Ik wilde – middels een betekenisvol brood – de problematiek van honger bij een groot publiek agenderen, en mensen laten bijdragen aan de oplossing. Toen ik Henk Smit van Driekantbakkerij ontmoette viel alles op z’n plaats. Ook voor Henk was honger een bron-verhaal. We hadden instant een klik. Henk creëerde samen met zijn zoon een bijzondere receptuur.
De Wereldbol is een ambachtelijk desem brood met speciale ingrediënten; waardoor het brood een licht groenig uiterlijk, een unieke barmhartige smaak én uiterst voedzaam is. De basis van De Wereldbol is pure eenvoud gekoppeld aan een zeer bijzondere mix van kruiden en groenten-eiwitten. De ingrediënten zijn: tarwebloem, speltmeel, natuurdesem, zout, groente-eiwitpoeder, zonnebloempitten, rozemarijn, basilicum en oregano. De groente-eiwitten in de Wereldbol zijn gemaakt van verspillingsproducten. Wij hebben er heel bewust voor gekozen om aandacht te vragen voor ondervoeding dáár door gebruik te maken van verspilling hiér.
Driekantbakkerij is de eerste bakkerij waar De Wereldbol met ingang van vandaag wordt gebakken en verkocht. De consumentenprijs van De Wereldbol bij Driekantbakkerij is € 2,95. Hiervan wordt 30 eurocent gedoneerd aan The Hunger Project.
The Hunger Project
The Hunger Project is een gerenommeerde en bekroonde internationale NGO. The Hunger Project zet zich al jaren succesvol in voor een duurzaam einde van chronische honger in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. The Hunger Project zorgt ervoor dat onze inspanningen met De Wereldbol zoveel mogelijk impact bewerkstelligen.
Doe je mee?
Wij willen dat zoveel mogelijk bakkers in Nederland meehelpen om honger de wereld uit te helpen. In navolging van Driekantbakkerij. Daarom hanteren wij een nadrukkelijk open opzet. Iedereen is welkom om met onze receptuur aan de slag te gaan en De Wereldbol zelfstandig te gaan bakken en te verkopen.
Je kunt ons helpen om vaart te maken metde verdere uitrol van De Wereldbol in Nederland. Wij willen graag zo snel mogelijk zoveel mogelijk bakkers en hun klanten bereiken en betrekken. Daartoe hebben we geld nodig voor: bemensing van onze organisatie, uitwerking van onze huisstijl, ontwikkeling van verpakkingen, POS materialen en andere communicatiemiddelen, PR.
De investeringen daartoe hebben wij begroot op € 20.000,- Dat bedrag willen we op – ludieke – wijze lenen. Daarom geven we 100 zogenaamde Wereldbol BroodDelen uit van € 200,- per stuk. Met een looptijd van 3 jaar en een rente van 3 heerlijke Wereldbollen per jaar. Daarmee is De Wereldbol BroodDelen meteen de lekkerste crowdfunding actie ooit!
Doe je met ons mee? Je kunt je inschrijven op www.dewereldbol.nl.
Kees Klomp
marketingstrateeg Karmanomics
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- brood
- marketing
- purpose
- bemensing
- BroodDelen
- De Wereldbol
- inschrijven
- Kees Klomp
- Wereldbol in Nederland
- NGO
- he Hunger Project
- klanten
- MVO
- betrekken
- bekroond
- bakker
- bereiken
- gerenommeerd
- www.dewereldbol.nl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing