Bij de supers is het zomer
- Food-en-retail
- 11 jan 2018 @ 11:26
- Link
-
Laurens Sloot
directeur-oprichter
EFMI Business School - MarketingWinkelen
- 11 jan 2018 @ 11:26
- Laurens Sloot
De jaarcijfers van de de supers vliegen ons om de oren. Ketens als Jumbo, Plus en Coop laten groeicijfers zien van rond de 5% inclusief de nieuwe winkels. Het is wellicht niet zo spannend als de 'cryptocoins', maar het zijn toch hele mooie cijfers.
Vooralsnog blijft Emté wat achter bij de markt en dat is jammer gezien de kwalitatief mooie 3.0 formule die Sligro heeft ontwikkeld. Het is niet anders, de consument stemt nou eenmaal met haar voeten. Zet Sligro Emté in de etalage? Gaan ze samenwerken met andere supers? Wellicht biedt dit kansen voor partijen als Jumbo, Colruyt, Plus, Coop of anderen om stappen op de Nederlandse markt te maken.
Grote vraag vooralsnog is hoe marktleider AH het afgelopen jaar heeft 'geboerd'. Online super AH.nl ontwikkelt zich voorspoedig met een groei van ongeveer 25%, maar hoe zit het met de supermarkten - de 'bread & butter' van AH? Kunnen zij het groeitempo van de markt volgen?
Terugkijkend op 2017 was het wat mij betreft het jaar van de 'Convenience formats'. Of het nu gaat om city-concepten, online of de 'makerij' van Plus, momenteel lijkt alles te vliegen wat de consument meer gemak biedt. En naar verwachting zet deze trend in 2018 zich versterkt voort. Een groei van 3-4% is ook komend jaar zeker haalbaar.
Laurens Sloot
professor Retail Marketing
directeur EFMI Business School
-
Laurens Sloot
- Werkt bij: EFMI Business School
- Functie: directeur-oprichter
- Website:http://www.efmi.nl
- Profiel »
- online
- marktleider
- partijen
- EFMI
- Coop
- kansen
- Plus
- geboerd
- super
- bread & butter
- AH
- Colruyt
- groei
- AH.nl
- 2017
- Sligro Emté
- supermarkt
- marketing
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing