Verpakkingen met een funfactor - wie heeft de leukste?

Verpakkingen met een funfactor - wie heeft de leukste?
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2018 @ 11:45
  • 15727 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • PackagingMarketing

Met een standaard verzenddoos of cadeaupapiertje kom je vandaag de dag niet meer weg. Retailers worden steeds creatiever als het gaat om verpakkingen. Sterker nog; er lijkt soms een heuse concurrentiestrijd gaande.

Wie heeft de meest originele verpakking? Dat zie ik als VerpakkingXpert natuurlijk graag, want de verpakking wordt eindelijk erkend als een waardevolle marketingtool, naast commercials en campagnes. 

Consumenten willen steeds opnieuw verrast en geprikkeld worden. Of, zoals Albert Top, eigenaar van Crossmarks stelt[1]: “Merken en retailers die ‘fun’ brengen in het leven van klanten krijgen een grotere waardering.” Bij voorkeur worden alle zintuigen van de consument geprikkeld. De verpakking is hiervoor een uitstekend middel en retailers besteden steeds meer aandacht aan een onderscheidend en zinnenprikkelend design.

Humor
Verpakkingen krijgen steeds meer humor, zowel in beeld als tekst. Zo staat op het etiket van het flesje Innocent Drinks vermeld: ‘Schudden voor, maar niet tijdens het gebruik’. We zien ook steeds vaker creatieve stansvormen, waardoor de inhoud één wordt met de verpakking. We zien dit grapje veel toegepast op verpakkingen voor gedroogde pasta. Een merk heeft bijvoorbeeld gezichten op de verpakking afgebeeld en de haren uitgestanst. De fusilli vormt een mooie bos blonde krullen en de spaghetti geeft een elegante steile look. Daarnaast zien we steeds meer verrassende en onverwachte product-verpakking combinaties. Een onderbroek verpakt in een jampotje? Waarom niet. Retailers durven steeds meer te experimenten met verpakkingen in de strijd om de leukste te zijn.

Uitpakpret
Naast humor wordt er massaal ingezet op een mooie presentatie. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan een mooi ingepakt cadeau en een bijzondere verzenddoos. Lintjes, strikjes, een extra velletje vloeipapier en een mooi etiket. Er zijn zelfs retailers die een luchtje toevoegen aan de geschenkverpakking of verzenddoos. Uitpakken wordt steeds leuker en daarmee heb je bij de consument een streepje voor. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn om meer te betalen voor een mooie verpakking[2]. Win-win dus. 

Pakketpret
Retailers worden ook steeds creatiever door de toenemende vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen. Verpakkingen krijgen steeds vaker een tweede leven, bijvoorbeeld in de vorm van speelgoed of woonaccessoires. Zeker op het gebied van verzendverpakkingen is upcycling populair. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de verzenddozen van Coolblue. Onder de noemer 'Pakketpret' worden klanten uitgedaagd om iets leuks te maken van de blauwe kartonnen doos. Zij kunnen een foto van hun creatie uploaden en maken kans op een waardebon ter waarde van honderd euro. Eind vorig jaar introduceerde Hema een vergelijkbaar concept. Op de verzenddozen staan voortaan dierensjablonen afgebeeld. Klanten kunnen de dieren uitknippen en in elkaar zetten. Hema geeft zelfs tips hoe je de dieren leuk kunt aankleden[3]. Klanten kunnen hun creaties uploaden op de Facebookpagina van het bedrijf of delen via #HemaBeestenbende.

Wie heeft volgens jou de leukste verpakking? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en/of ideeën.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
 

[1] https://retailtrends.nl/item/39184/tien-wensen-van-de-huidige-foodshopper
[2] http://www.groentennieuws.nl/artikel/147658/Consument-heeft-20-procent-of-meer-over-voor-een-mooie-presentatie
[3] https://www.hema.nl/nieuwe-verzenddozen

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken