'Minder vlees eten voor klimaat is misverstand'

'Minder vlees eten voor klimaat is misverstand'
  • Food-en-retail
  • 27 feb 2018 @ 11:39
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPolitiekMVO

Minder vlees eten en meer planten eten: goed voor het klimaat? ‘Het gaat te weinig over de feiten’, zegt Jos Goebbels, voorzitter van COV, de brancheorganisatie voor de vleesindustrie.

Het is een kwestie die ook veel food- en retailmarketeers bezighoudt. Al was het maar omdat het een 'consumer insight' is: plantaardiger eten wordt door klanten als prio en als trend voor de komende jaren gezien. Onder andere vanwege ecologische voordelen.

Op VNO/NCW wordt daarom aan de COV gevraagd: Minder vlees eten en meer planten eten: is dat niet een goede manier om het klimaat te redden?

Goebbels: ‘Dat klinkt heel simpel, maar dat is een misverstand. Veel gronden die gebruikt worden voor vee of veevoer, zijn bijvoorbeeld helemaal niet geschikt voor het produceren van andere gewassen. En rundvlees, dat als grote boosdoener geldt als het gaat om CO2-uitstoot, is in Nederland vooral een bijproduct van de zuivelindustrie. Onze varkens zijn al heel sterk circulair: die verwerken allerlei reststromen uit de levensmiddelenindustrie die voor mensen niet geschikt zijn. En we zijn, samen met de veevoerindustrie, continu aan het kijken of er nóg meer mogelijk is qua recycling.’

 Is dat echt mogelijk: de hele veestapel circulair maken?

‘Op dit moment is dat nog lastig, we zitten zeker niet op 100 procent circulair. Maar iedereen is er mee bezig, dus zeg nooit nooit. Soms lopen we ook op tegen wettelijke blokkades. Zo zijn er na de koeienziekte veel regels bijgekomen, zoals het verbod op het benutten van diermeel. Terwijl het risico achteraf nul bleek te zijn, dus misschien moeten we dat opnieuw gaan afwegen. Daar zitten uiteraard grenzen aan, want vlees moet wel een veilig product blijven. Maar ik denk dat we binnen een jaar of vijf, zes veel nieuwe ontwikkelingen gaan zien. Waarom gaat 50 procent van al het oude brood nu naar kartonfabrieken bijvoorbeeld? En kunnen we niets met het huishoudelijke afval dat nu de groenbak in gaat?’ (bron: VNO/NCW)

Lees hier verder.

Foto boven door Zoltan Kovacs op Unsplash

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken